La journée des entreprises à Leiden

knipsel
(Foto via: Institut français)

Op woensdag 28 september vond de tweede editie van la journée des entreprises (bedrijvendag) plaats. Deze dag werd georganiseerd door de studievereniging Gibalaux van studenten Frans in Leiden. Er waren verschillende bedrijven aanwezig voor een presentatie of workshop. Ook France-Personnel, specialist op het gebied van het bemiddelen van Franstalig personeel, kreeg de kans om de studenten Frans te laten zien dat er méér is dan alleen het leraarschap na hun opleiding.

De bedrijvendag is een jaarlijks evenement voor studenten Frans aan de Universiteit in Leiden en wordt georganiseerd door de studievereniging Gibalaux. Het Institut français is een groot voorstander van la journée des entreprises en ondersteunt Gibalaux daarom in de organisatie van dit evenement. De dag biedt studenten Frans de gelegenheid om een kijkje te nemen in het bedrijfsleven en geeft hen de kans om zich te oriënteren op de arbeidsmarkt. .

Volgens verschillende aanwezige studentes Frans gaan hun familie, vrienden en kennissen vaak uit van een toekomst als leraar wanneer de studentes over hun studie praten. Toch is het leraarschap vaak niet waar hun hart ligt. Op de vraag: “maar wat ga je dán hierna doen?” hebben zij vervolgens geen concreet antwoord. Volgens de studentes is de bedrijvendag daarom een goede manier om meer informatie te verkrijgen over de mogelijkheden die zij hebben na hun studie gericht op de Franse taal en cultuur.

Tijdens de bedrijvendag van dit jaar waren verschillende bedrijven en instanties aanwezig. Er werd onder andere uitleg gegeven over de Franse markt en haar mogelijkheden, maar er werd ook ingegaan op de persoonlijke vaardigheden en wensen van de studenten. Zo werd er antwoord gegeven op de vraag: ‘hoe maak je carrière met jouw kennis over de Franse taal en cultuur?’. Ook dankzij de presentatie van Werken bij de EU werd duidelijk hoe breed de arbeidsmarkt voor studenten Frans kan zijn.

France-Personnel was aanwezig om onder andere te laten zien welke mogelijkheden studenten Frans (en andere Francofonen) nu al hebben op professioneel gebied. Zo kunnen zij hun kennis van de Franse taal en cultuur al tijdens hun studie inzetten voor seizoenswerk. Ook kunnen zij de website van France-Personnel raadplegen wanneer zij na hun studie op zoek zijn naar een Franstalige baan. Op deze manier biedt France-Personnel ook een uitkomst voor bedrijven die op zoek zijn naar goed Franssprekend personeel. Meer informatie is te vinden op de website www.france-personnel.nl.

Kortom: een leerzame bedrijvendag over de toekomstperspectieven van de Francofoon op de arbeidsmarkt. Ook voor andere studenten en studieverenigingen (in alle studierichtingen) is het organiseren van een bedrijvendag een goede manier om een preciezer beeld te krijgen van professionele mogelijkheden. Op de vraag “wat ga je dán na je studie doen?” kunnen de studenten Frans uit Leiden nu in ieder geval een gerichter antwoord geven.

Myron Schutte

Myron Schutte

Myron Schutte heeft de Master Interculturele Communicatie en de Bachelor Franse taal en cultuur afgerond en heeft als projectmedewerker bij France Compagnie gewerkt.
Myron Schutte

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *