LGV: Het woon-werk verkeer tussen Bordeaux en Parijs op een zijspoor?

Gare-Belcier-1

De doorsnee Bordelais weet het al een tijdje. Als hij nog een appartement in het centrum wil kopen of een mooie vastgoedinvestering wil doen, moet het voor 2017 gebeuren. Want dankzij de komst van de nieuwe TGV lijn tussen Tours en Bordeaux ligt Bordeaux in 2017 opeens nog maar 2 uur en 5 minuten van Parijs.

Naar verwachting zullen veel Parijzenaren zich willen installeren in de hoofdstad van de Gastronomie om zo de Parijse drukte, hoge huur- en huizenprijzen te ontvluchten. Na een ‘kort’ ritje in de TGV staan ze namelijk binnen een mum van tijd op het werk, in de buurt van Gare Montparnasse.

In Bordeaux worden kosten noch moeite gespaard om de Parijzenaren goed te ontvangen.
Quartier Belcier, de volkswijk achter het station die (zoals in het overgrote deel van de Europese steden) niet een extreem goede reputatie heeft staat, wordt totaal opgeknapt en vernieuwd. Het grote bouwproject Euratlantique zorgt bovendien voor 10.000 tot 18.000 nieuwe appartementen op een steenworp afstand van het station.  Het doel? Een nieuw zakencentrum creëren. Tenslotte wordt ook het Centraal Station wordt gerenoveerd en uitgebreid. Kosten van deze enorme  bouwput: 200 miljoen euro.

De nieuwe LGV (Ligne Grande Vitesse) die op het moment aangelegd wordt is ook een flinke investering voor de staat. De totale kosten voor de aanleg van de lijn zijn niet minder dan 7,8 miljard euro, waarvan de banken 3 miljard financieren. En daar beginnen de problemen.

Eind november werd duidelijk dat de banken de resterende 50 miljoen niet willen vrijgeven, omdat het project zoals het nu klaar ligt volgens hen niet rendabel genoeg is. Lisea, de exploitant van de spoorlijn zegt 19 retourtjes per dag nodig te hebben om de enorme lening af te betalen en de spoorlijn te onderhouden. De 19 retourtjes zullen Lisea ongeveer 250 miljoen euro per jaar opleveren. De SCNF (de Franse NS) zegt echter niet het budget te hebben om zoveel retourtjes aan te bieden. Ze betalen namelijk tol per kilometer aan Lisea. De SNCF kan slechts 13,5 retourtjes per dag betalen. Dankzij de tussenkomst van onder andere de Minister van Transport is een compromis gesloten van 16,5 retours per dag, waarvan een aantal treinen niet het hele jaar door zullen rijden.

Door het verminderde aantal retourtjes is er voor de banken is er dus niet genoeg garantie dat Lisea de lening kan terugbetalen, waardoor de geldstroom is stilgezet. De staat heeft Lisea en de SNCF opgeroepen om snel tot een oplossing te komen, maar de onderhandelingen verlopen moeizaam.

De werkzaamheden zullen in ieder geval nog tot de kerst kunnen doorgaan.

To be continued… 

Ook leuk om te lezen:

Pauline Stappers

Pauline Stappers

Werkt voor de Vlaamse Economische Vertegenwoordiging die Vlaamse bedrijven helpt bij vragen over exporteren naar Zuidwest-Frankrijk.
Pauline Stappers

Latest posts by Pauline Stappers (see all)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *