10 Tips voor het doen van zaken op de Franse Markt

Nederlandse ondernemers zijn in veel gevallen internationaal georiënteerd en wanneer men zaken doet met ondernemers over de grens, willen er wel eens andere waarden en normen gelden. Ook in Frankrijk is dit zeker waar: de Franse cultuur is bij de Fransen in veel gevallen heilig. Om op een succesvolle wijze met een Franse onderneming in zee te gaan is het belangrijk dat je je van tevoren goed hebt verdiept in zijn culture achtergrond. Met deze tips helpen we je op weg naar een succesvolle zakenrelaties met ondernemers in Frankrijk!

  1. Respecteer de Franse Taal en Cultuur
    De Fransen hebben hun eigen taal en cultuur hoog in het vaandel staan. Wanneer je in gesprek gaat met een Fransman is het dan ook belangrijk om enkele standaardzinnen in het Frans te kennen en mocht dit niet lukken, maak dan je excuus voor het niet spreken van de Franse taal. Gelukkig hebben wij al enkele tips gegeven voor een goed gesprek in het Frans. Zorg er van tevoren ook voor dat je voorstellen en je presentatie wel vertaalt zijn naar het Frans om een goede indruk te maken.
  2. Weet waar je over praat
    Fransen zijn dol op het voeren van discussies en hun favoriete onderwerpen zijn: de Franse keuken, filosofie, sport, kunst en geschiedenis. Pas op met het geven van je mening over dit soort onderwerpen wanneer je er weinig over weet. In Frankrijk wordt er van je verwacht dat je je standpunten goed kunt onderbouwen en verdedigen.
  3. Zakelijke etiquette
    In Frankrijk heeft men vaak een strikte scheiding tussen het zakelijk leven en privé. Zakelijk zijn Fransen vaak erg formeel en direct en ze verwachten dit ook van jou. Ook de sociale status, hiërarchie en afkomst speelt een belangrijke rol in het gesprek. Het is dus belangrijk dat je van tevoren goed onderzoekt wie je tegenover je hebt. Door je op de juiste manier te gedragen en de formaliteit en hiërarchie te respecteren kun je een vertrouwensrelatie opbouwen. Vertrouwen is net als respect een key-punt in de Franse zakenwereld om dingen gedaan te krijgen. Zo is het belangrijk dat je oogcontact maakt met de persoon waarmee je spreekt. Het opbouwen van deze band kost tijd en vraagt veel geduld, leg daarom nooit druk op het gesprek. Het doel van een meeting is dan ook het bespreken van het voorstel, niet het nemen van een besluit.
  4. Netwerken
    Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent. In Frankrijk is elkaar kennen en daarmee elkaar iets gunnen veel belangrijker dan in Nederland. Zeker wanneer je met de overheid om semi-overheid te maken hebt. Je zal al snel merken dat in Frankrijk een groot netwerk hebben erg belangrijk is en dat een lijntje met een ambtenaar net het verschil kan maken tussen succes en falen. De voorbeelden van Nederlandse ondernemers die tegen een muur op lopen, omdat ze lokaal niet goed hun netwerk op hebben gebouwd in hun gemeente en mét de ambtenaren op lokaal niveau, kennen we allemaal wel uit de uitzendingen van ‘Ik vertrek’. Kortom: zorg dat je snel integreert, handjes gaat schudden en mensen leert kennen.
  5. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
    Frankrijk is een van de voorlopers binnen Europa op dit gebied. Zij volgen het “groenboek” van de Europese Unie dan ook op als een van de beste landen van Europa. Denk hierbij aan het natuurlijk opwekken van nucleaire energie. Zorg er voor dat je hier over nadenkt wanneer je je bedrijf en haar processen op de Franse markt presenteert.
  6. Ieder detail telt
    Het sluiten van overeenkomsten luistert ontzettend nauw. Ieder detail van het voorstel zou nauwkeurig worden bekeken en overwogen. Mochten jullie tot een akkoord komen moet dit ook nauwkeurig, tot op de letter precies, worden vastgelegd in een contract. De discussie omtrent het voorstel kan vaak hoog oplopen en vrij intens aanvoelen. Zorg ervoor dat je je argumenten goed hebt voorbereid.
  7. Vermijd druk
    Zoals gezegd: het sluiten van een business-deal in Frankrijk kan veel tijd in beslag nemen. Dit kan soms frustrerend zijn, maar het is belangrijk dat je die frustratie voor je houdt. Heb geduld en blijf professioneel: Fransen laten zich niet graag onder druk zetten. Geef een laagdrempelige, duidelijke presentatie van wat jij te bieden hebt en neem de tijd om ieder detail in kaart te brengen.
  8. Meeting & Greeting
    Het maken van afspraken is noodzakelijk en worden vaak afgehandeld door een secretaresse. Zorg dat je er op tijd bij bent met het plannen van een afspraak: minimaal 2 weken van tevoren.  Neem in je planning mee dat veel Fransen een lange lunchpauze hebben waarin ze vaak niet bereikbaar zijn en dat hetzelfde geld voor de vakantieperiode (juli en augustus). Hou je aan de gemaakte afspraken, hoewel de Fransen zelf ook niet altijd op tijd zijn. Mocht dit niet lukken, geef dan van tevoren aan dat je later komt en waarom.
  9. Dress to impress
    In de Franse zakenwereld kan dit zeker niet onderschat worden, maar houdt in je kledingstijl rekening met de tegenpartij. Zorg dus dat je nooit over- of underdressed bent en pas op met opzichtige kleuren. Fransen hebben een oog voor detail en houden van accessoires van goede kwaliteit.
  10. Visitekaartjes
    Het uitwisselen van visitekaartjes is belangrijk. Zorg ervoor dat je deze meeneemt tijdens een eerste ontmoeting en dat ze er professioneel uitzien, bij voorkeur met een Franse vertaling. De visitekaartjes worden vaak direct na de eerste kennismaking uitgewisseld.

Wil je nog meer tips over zaken doen in Frankrijk? Of heb je advies nodig als Nederlands bedrijf die de Franse markt wil veroveren? France-Compagnie.nl kan je van goed advies voorzien zodat je een goede eerste indruk maakt.

Richard Otten
Eigenaar van Team4Animation en France-Compagnie, met dochterbedrijven France-Personnel en France-Traduction. Daarnaast parttime leraar NHTV, de hogeschool van Toerisme in Breda en blogger op Travelnext.nl en Verkeersbureaus.info.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *