De veranderende Franse werkcultuur

OuiShare Summit 2012

De generatie van de ‘Sharing Economy’ zorgt voor veel veranderingen, ook in de Franse werkcultuur. De oprichter  van BlaBlaCar, Frédéric Mazzella, denkt een steentje bij te kunnen dragen aan de Franse werksfeer.

Vroeger wilden de meesten Fransen het liefst bij de overheid of een groot bedrijf werken, aangezien dit de meeste zekerheid leverde. Tegenwoordig solliciteren de meeste studenten van de Franse topscholen bij start-ups. In tegenstelling tot vroeger denken de Franse studenten dat start-ups goed zijn voor hun carrière en willen ze er zelf ook een beginnen

Volgens Mazzella heeft Frankrijk nu het ecosysteem voor start-ups om te bloeien. Mazella startte BlaBlaCar in 2006 als Covoiturage.fr. Het begon met een simpel idee: ‘de treinen zitten vol, maar de auto’s die ernaast rijden zijn zo goed als leeg. Waarom rijden mensen niet met elkaar mee?’
In de vijf jaar die volgde probeerde hij zes verschillende business modellen uit. Uiteindelijk vond hij het juiste model en inmiddels is BlaBlaCar zo ongeveer 1,5 miljard euro waard en actief in 19 landen, waaronder ook Nederland.

Mazella hoopt dat zijn bedrijfscultuur de Franse werkcultuur beïnvloed en dat de Fransen zich gaan realiseren dat zaken veranderen in plaats van het altijd over staken te hebben. Een van de slogans die in het kantoor van BlaBlaCar in Parijs hangt is ‘Faal, leer, slaag’. Het concept ‘falen’ is volgens Mazella een nieuw cultureel concept in Frankrijk. Voorheen was de enige manier van vooruitgang om alles te bekritiseren, inclusief jezelf. Dit is volgens Mazella ook de reden van de vele stakingen. Mazella hoopt dat de Fransen zich meer gaan richten op de bereidheid om te slagen.

De gemiddelde leeftijd van de werknemers van BlaBlaCar is 29, waardoor stakingen zoals recentelijk bij AirFrance en Uberpop ondenkbaar zijn. De nieuwe generatie heeft een andere manier van denken over werk en heeft andere relaties met werk. Dit maakt Frankrijk dus zeer aantrekkelijk om een bedrijf in op te starten.

Lees het volledige interview met Frédéric Mazzella hier.

 

 

Ellemijn Pinkse

Ellemijn Pinkse

Stagiaire bij France-Compagnie en master student International Business Communication.
Ellemijn Pinkse

Latest posts by Ellemijn Pinkse (see all)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *