Zakelijk netwerken in Frankrijk

dutch-connection

Stel je voor: je bent al een tijdje geëmigreerd naar Frankrijk, spreekt al een redelijk woordje Frans, de Franse gastronomie bevalt je wel (het mooie weer trouwens ook) en je hebt al een aardige vriendenkring opgebouwd. Toch blijft het leuk om af en toe nog wat Nederlands te praten, Koningsdag of Sinterklaas te vieren, samen te borrelen of voetbal te kijken…  Mede daarom is in Bordeaux onlangs Dutch Connection Bordeaux opgericht: een vereniging voor Nederlanders in de regio Aquitaine.

Oprichtingsavond

Naast culturele activiteiten worden er echter ook zakelijke network events georganiseerd: door de zogenaamde Business Club. Want ook op zakelijk gebied kan het handig zijn om (Nederlandse) contacten in de regio te hebben. Netwerken is bovendien een stuk eenvoudiger binnen een club vol landgenoten dan in de reeds bestaande en vaak hechte Franse business clubs.

Tijdens de Soirée de lancement die donderdag 29 september plaatsvond, werd Dutch Connection Bordeaux officieel bekend gemaakt in Bordeaux. De avond startte met een presentatie over Nederland en de Nederlandse cultuur, de handelsbetrekkingen tussen Nederland en Frankrijk en natuurlijk de vereniging met de agenda voor de komende maanden. Hierna was het natuurlijk tijd voor een apéro waar leden en niet-leden konden netwerken onder het genot van een Nederlands hapje en drankje.

Wat zijn de concrete voordelen van een business club ?

Je komt in contact met professionals uit verschillende sectoren die ieder een ander netwerk hebben in de regio. Zo vinden we binnen de business club van Dutch Connection Bordeaux niet alleen consultants in international business en zaken doen in Frankrijk, maar ook een hoteldirectrice, een restauranteigenaresse en uiteraard veel zelfstandigen zoals een advocate, een vastgoedadviseur, etc. Bovendien organiseren business clubs onderling vaak gezamenlijke network events, zodat ieder z’n netwerk weer kan uitbreiden.

Welke activiteiten worden er zoal georganiseerd door een business club?

Voor de eerste officiële activiteit die in juni plaatsvond, een zakelijke speeddate, werd een professionele coach ingehuurd die vertelde over de elevator pitch: Hoe kun je jezelf en je bedrijf binnen 1 minuut presenteren en zorgen dat je een onvergetelijke indruk achterlaat? Zo zorg je ervoor dat je gesprekspartner meteen aan jou of je bedrijf denkt wanneer hij/zij potentiële klanten ontmoet. Vervolgens konden de deelnemers de opgedane kennis meteen in praktijk brengen tijdens een speeddate waar iedereen 1 minuut met elkaar kon spreken. Net genoeg dus om een onvergetelijke indruk achter te laten.

Op de hoogte blijven van de komende events?
Neem dan gerust een kijkje op www.dcbdx.fr of volg ons op Facebook.

Pauline Stappers

Pauline Stappers

Werkt voor de Vlaamse Economische Vertegenwoordiging die Vlaamse bedrijven helpt bij vragen over exporteren naar Zuidwest-Frankrijk.
Pauline Stappers

Latest posts by Pauline Stappers (see all)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *