14 oktober 2022

Deel 1: Jouw (franstalige) website: de do’s en don’ts

Door Roxanne van Deursen
Website en Google zoekresultaten: de do's en don'ts
Foto door: France-Compagnie

Waar je business ook om draait, als je je producten of diensten verkoopt in Frankrijk zul je er aan moeten geloven: een Franstalige website. En niet alleen heb je daarbij rekening te houden met een aantal algemene zaken (veiligheid, zoekmachine resultaten, correcte vertalingen, snelle laadtijden), ook zijn er culturele aspecten die ervoor kunnen zorgen dat je website het nét wat beter (of slechter) doet dan andere sites. In deze reeks zullen de belangrijkste punten uitgelicht worden. Vandaag beginnen we met de basis: waar moet je website absoluut aan voldoen?

HTTPS-beveiliging

De HTTPS is een technische beveiliging die op een website is geïnstalleerd en waarmee de gegevens worden beschermd die worden uitgewisseld tussen de gebruikers en de server. Dat betekent dat de gegevens van je bezoekers versleuteld zijn, maar ook belangrijke sitegegevens, zoals je gebruikersnaam en wachtwoord bij het inloggen op je eigen website. Zo kunnen kwaadwillenden minder gemakkelijk belangrijke informatie onderscheppen.

Ook Google houdt veiligheid hoog in het vaandel als het gaat om de positionering van je website in de zoekmachine-resultaten. Met HTTPS-beveiliging scoor je tegenwoordig aanzienlijk hoger in de zoekresultaten dan zonder.

Heb je nog geen HTTPS-beveiliging? Waarschijnlijk zie je dan voor je domeinnaam http://. Het wordt tijd dat je je website beter gaat beveiligen. Dat kan met een SSL certificaat. Je hosting provider zal je hierbij kunnen helpen.

Responsieve content

Wist je dat tegenwoordig zo’n 55% van de wereldwijde online bezoeken kom van mobiel? Daarentegen wordt 45% van de bezoeken via desktop uitgevoerd. Het is dus onwijs belangrijk dat jouw content ‘responsief’ is. Dat betekent dat de inhoud van je website zich aanpast aan het formaat van het beeldscherm waarop het wordt bekeken.

Niet alleen verhoogt dit aanzienlijk de gebruiksvriendelijkheid, ook Google zal de responsiviteit van je website beoordelen. Is dit in orde, dan zul je hoger verschijnen in de zoekresultaten.


Zo zie je dat Google al een aantal zaken meeneemt in het bepalen waar jouw website zich laat zien in de zoekresultaten. In de volgende blog gaan we hier verder op in: hoe zorg je dat jouw site bovenaan de lijst komt te staan?

Kun je niet wachten en wil je direct hulp bij het verbeteren van jouw online performance in Frankrijk? Neem dan contact op met France-Compagnie.