Meer conversies én beter vindbaar in Frankrijk

Qwant.com logo via http://www.qwant.com

Je hebt gekozen om je op de Franse markt te richten met je website of webshop en nu wil je vanaf het begin dat jouw website in Frankrijk goed converteert om de doelstellingen te halen. Wat is dan belangrijk? Dan is het belangrijk dat je website goed vindbaar is. Door SEO, Adwords campagnes en conversie optimalisatie op elkaar af te stemmen, kan je zorgen voor lage kosten per conversie en uiteraard ook voor meer natuurlijk bezoek. Zo zal je uiteindelijk meer klanten vinden in Frankrijk.

In Frankrijk is Google verreweg de grootste zoekmachine (rond de 95%) en heeft Bing ook een klein aandeel in de markt en zijn er nog wat kleinere alternatieven die inmiddels aandeel lijken te winnen. Daarnaast zou Frankrijk, Frankrijk niet zijn als ze ook niet zelf met een zoekmachine zijn gekomen. Qwant.com bestaat al sinds 2011. De website verwerkt meer dan 10 miljoen zoekopdrachten per dag die afkomstig zijn uit drie verschillende toegangspunten: de normale homepage, een ’lite’ versie die lijkt op Google’s homepage en een “Qwant Junior” portal voor kinderen dat zoekresultaten filtert. De zoekmachine is overigens ook in het Nederlands beschikbaar, dus je kan er een kijkje op nemen.

Je behaalt uiteindelijk de beste resultaten in het inrichten van je betaalde en niet-betaalde kanalen door met Native Franse marketeers te werken. Zij spreken de taal en kunnen ook de combinatie van marketingtermen en goede vertaalwoorden vinden. We zien toch te vaak dat Nederlandse marketingbedrijven te gemakkelijk op de vertaalknop drukken, waardoor de campagne niet op de juiste zoektermen wordt gericht. Zonde!

Betrouwbaar en ‘made in France’

Franse consumenten kopen niet zomaar iets online. Je zal moeten meenemen dat Frankrijk simpelweg minder ver is in ‘online aankopen’ doen dan in Nederland. Wel is overigens het creditcard bezit hoger dan in Nederland. Bovendien zal je je website of webshop goed moeten inrichten, zodat mensen bij het eerste bezoek niet gelijk wegklikken. Zorg voor een Franse uitstraling door een Frans postadres, telefoonnummer en de juiste woordkeuze te gebruiken. Voor een Frans postadres en telefoonnummer zijn er verschillende goede accountant- en administratiekantoren die hierbij kunnen helpen, waar wij jouw aan kunnen koppelen. Kijk tot slot ook goed naar lokale Franse websites binnen jouw marktsegment. Wat doen zij goed? Ze hebben immers al een voordeel in de kennis over de Franse markt en je zal zich goed moeten positioneren om jezelf echt te onderscheiden.

Betere kwaliteitsscore

Het is belangrijk om jouw website in te richten met de juiste zoekwoorden. Zogenaamde landingspagina’s zijn nog steeds erg belangrijk. Je kan daarna goed A/B testen in hoeverre de advertentieteksten en landingspagina’s goed converteren. Want met data kan je telkens bewijzen of uitsluiten of een aanname werkt. Je zal moeten realiseren dat het een weg is van de lange adem. Reken je dus niet rijk dat je in enkele maanden al een aantoonbaar resultaat hebt. Je zal telkens moeten sleutelen aan de campagnes en er een lange periode voor nemen, waarbij uitgangspunt blijft om het budget voor de juiste ROI te laten renderen.

Wil je meer weten over online marketing, SEO en website optimalisatie in Frankrijk? Neem dan contact met ons op en we koppelen jou aan één van onze specialisten.

Ook leuk om te lezen:

Richard Otten
Eigenaar van TeamAnimation en France-Compagnie, met dochterbedrijven France-Personnel en het blog Fransemarkt.nl. Daarnaast externe beoordelaar afstuderen bij de Hogeschool Rotterdam en blogger voor o.a. BonjourFrankrijk.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *