Solliciteren in Frankrijk: Savoir-vivre en entreprise

Solliciteren in Frankrijk, hoe eenvoudig is dat? In Frankrijk is men gek op goede omgangsvormen – le savoir-vivre – en dat geldt natuurlijk helemaal bij een sollicitatie. Boeken vol zijn er geschreven over hoe het heurt  – comme il faut binnen het Franse bedrijf, door echte autoriteiten op dit gebied, bekend dankzij krant en TV. Betuttelende open deuren zoals gewassen haren en gepoetste schoenen zijn in deze boeken niet van de lucht, maar aangezien er over geschreven wordt dan is het blijkbaar niet voor iedereen in Frankrijk zo vanzelfsprekend.

Hoewel kennis van de Savoir-Vivre en Entreprise geen baangarantie geeft, is het handig goed beslagen ten ijs te komen. Voilà een aantal adviezen van Sophie de Menton schrijfster van het boek Le savoir-vivre en entreprise – business oblige , oprichtster van vele bedrijven en présidente van de bedrijfsvakbond ETHIC . Deze woordspeling (ethiek/éthique) staat voor Entreprises à Taille Humaine, Indépendantes et de Croissance. Wat heeft Madame De Menthon te zeggen over Le Savoir-Vivre en Entreprise?

Sophie de Menthon naast Emmanuel Macron

1. La lettre de motivation: l’orthographe

Aïe… spelling (orthographe). U vindt Franse spelling moeilijk? U niet alleen, de Fransen ook! De sollicitatiebrief moet geschreven zijn….
1. met de hand
2. met nul (zéro) spellingsfouten
3. zéro taalfouten.
Volgens Sophie de Menthon zijn taal- en spellingsfouten een blijk van onverschilligheid van de kandidaat naar rekruteerder.

2. L’entretien d’embauche sous forme de déjeuner d’affaires

La table is erg belangrijk in Frankrijk. Bij zo’n moment de convivialité (gezelligheidsmoment) krijgt een rekruteerder een goed beeld van de persoonlijkheid van de kandidaat. Kijk dus niet te lang op de kaart, kies niet te duur, vermijd alcohol… kortom, weet dat er op u gelet wordt!

3. Le tutoiement

Tutoyeren, wanneer gebeurt dat (niet)? Een Français(e) wordt al vanaf de middelbare school met vous (u) aangesproken in combinatie met de voornaam. Vandaar dat een Français(e) zich niet zo snel oud voelt als deze met vous aangesproken wordt. De afstand en het respect dat vous schept wordt als prettig ervaren voor de bedrijfsvoering. U gebruikt dus altijd vous, ook wanneer u elkaar bij de voornaam noemt.

4. La génération Y

Generatie Y. Behoort u tot deze groep? De Franse werkgever heeft daar geen boodschap aan. Als stagiaire bent u corvéable, manusje van alles en kunt u de meest vreemde klussen verwachten. Sophie de Menthon zegt: “Immers, toen ik mijn eerste bedrijf oprichtte moest ik alles zelf doen, van enveloppen schrijven tot de kraan repareren, dus non, je n’ai aucun scrupule.”

En natuurlijk, ook in Frankrijk geldt Convaincre, c’est être recruté. Wie aangenomen wil worden moet overtuigen, daarbij gebruik makend van het savoir-être, de sociale vaardigheden.

Onderstaand interview is uit 2012. We zijn nu ruim 5 jaar verder, maar zoals u aan bovenstaande foto ziet, is Sophie de Menthon nog altijd zeer invloedrijk. Misschien helpt haar devise op haar Facebook pagina haar daarbij:

Quoique critiquée, je suis enviée – Hoewel bekritiseerd word ik (vooral) benijd.

Dan een vraag: hoeveel lessen (leçons) telt u precies in het filmpje ??



Geplaatst

in

, ,

door

Reacties

Geef een reactie