Werkzaamheden en tips van een Franse Key Account Manager

Terug van weggeweest

Het is inmiddels alweer enige tijd geleden dat ik mijn laatste blog schreef voor France Compagnie (september 2016). Echter heb ik dit altijd met veel plezier gedaan, dus toen mij onlangs gevraagd werd of ik het weer wilde oppakken, ben ik daar uiteraard mee ingestemd. In september 2016 werkte ik voor een internationale webshop, waarbij ik verantwoordelijk was voor de verkoop en communicatie richting Franstalige klanten. Momenteel werk ik echter al sinds januari 2017 bij een ander internationaal bedrijf, genaamd Othmar Decorations (www.othmar.nl), dat gespecialiseerd is de verkoop van decoratieve artikelen aan met name bloemisterijgroothandels in heel Europa en daarbuiten. In deze blog ga ik jullie meer vertellen over mijn huidige baan en de link die deze heeft met Frankrijk. 

Othmar Decorations

Zoals aangegeven, werken we voornamelijk samen met groothandels die op hun beurt onze decoraties weer doorverkopen aan hun eigen klanten: professionele bloemisten. Elk jaar worden er 2 seizoensgebonden collecties samengesteld: een wintercollectie waarin Kerst de boventoon voert en een voorjaarscollectie waarin Valentijn en Pasen belangrijke thema’s zijn. We werken altijd 1 jaar in het voren en elk seizoen proberen we weer een unieke, inspirerende en vernieuwende collectie samen te stellen. Hierbij volgen we nauwlettend de huidige trends op het gebied van decoraties en maken we gebruik van analyses van trendbureaus.

Ik vind het altijd heel interessant om te ontdekken wat de algemene smaak is in Frankrijk. Het grappige is dat ik heel snel doorheb welke artikelen wel en niet aanslaan in Frankrijk en dat veel klanten soortgelijke artikelen/series uitkiezen. Zo kiezen veel Fransen eerder voor natuurlijke en authentieke kleuren (bijvoorbeeld wit, beige, taupe en zachtroze) in plaats van voor felle en heftige kleuren. Het ironische is dat dit zo’n 5 à 10 jaar geleden nog compleet tegenovergesteld was, als ik mijn collega’s mag geloven die er al een aantal jaren langer werken dan ik…

Mijn werkzaamheden

Als Key Account Manager Frankrijk ben ik verantwoordelijk voor de verkoop in heel Frankrijk, dus van Lille tot aan Perpignan en alles wat daar tussen ligt, en ben ik dagelijks in contact met onze Franse klanten. Mijn taken houden onder andere in: het bedienen van onze huidige klanten en daarnaast het op zoek gaan naar en benaderen van nieuwe potentiële klanten. De verkoop kan in principe plaatsvinden op 3 verschillende locaties: 

  • De showroom van ons bedrijf

Elk seizoen mag ik zo’n tiental Franse bedrijven ontvangen in onze eigen showroom. Dit zijn veelal trouwe klanten die al jaren de moeite nemen om naar Nederland te reizen om onze showroom te bezoeken.


  • De internationale beurs

Daarnaast gaan we elk jaar in januari naar de Christmasworld beurs te Frankfurt, dé kerstbeurs van Europa! Op deze beurs ontmoet ik ontzettend veel klanten, zowel bestaande als nieuwe klanten, en vooral het ontmoeten van nieuwe klanten is hier erg interessant.

  • Op locatie in Frankrijk bij de klant

De laatste optie is het bezoeken van klanten op locatie in Frankrijk en ter plekke verkopen. Zowel in de winter als in de zomer plan ik ongeveer 3 tripjes waarin ik allerlei klanten ga opzoeken die niet in onze showroom of op de beurs komen. Aangezien deze klanten over het algemeen verspreid zitten over heel Frankrijk, is het dus slim om een reisplanning per regio te maken. Je kunt je vast voorstellen dat hier aardig wat kilometers in gaan zitten! Echter maakt het leuke en persoonlijke klantcontact het reizen telkens de moeite waard. Met name in de zomer is het aangenaam vertoeven in ‘La Douce France’, met heerlijke temperaturen en veel zonneschijn! 

Tussen de verkoopperiodes (december t/m maart voor de wintercollectie en juni t/m september voor de voorjaarscollectie) door ben ik gewoon op kantoor in Nederland en ben ik bezig met het voorbereiden en afhandelen van offertes en orders, het verwerken en controleren van informatie m.b.t. klanten, het logistieke proces bewaken, het voorbereiden van nieuwe verkoopseizoenen, het evalueren van afgesloten verkoopseizoenen en daarnaast vooral het actief zoeken en benaderen van prospects. Het is belangrijk om te analyseren waar nog onbenutte kansen liggen op de Franse markt en die zijn er zeker! Echter groeien we elk jaar door in Frankrijk en breiden we onze relaties steeds verder uit. 

Tips voor de Franse markt

Het leuke aan deze functie vind ik dat ik continu in contact ben met Franse klanten en dus actief mijn kwaliteiten op het gebied van de Franse taal en cultuur kan benutten. Ondanks dat ik dankzij mijn studie Franse taal en cultuur al behoorlijk wat kennis vergaard heb, leer ik elke dag nog weer nieuwe dingen bij, gerelateerd aan zowel taal als cultuur. Het samenwerken met Fransen doe ik eigenlijk al een aantal jaren dus dat is niet meer zo nieuw voor mij. 

  • Push de Fransen niet teveel

Toch heb ik in de afgelopen jaren wel een aantal belangrijke aspecten geleerd, namelijk dat het bijvoorbeeld belangrijk is om Fransen niet teveel te pushen en niet te direct te zijn in de communicatie. Dit is iets waar Nederlanders overal het algemeen nog wel een handje van kunnen hebben. Fransen laten zich niet opjagen en willen eerst rustig alles kunnen bekijken alvorens ze een beslissing nemen. Dit zie ik alleen al aan het feit dat zo’n 90% van mijn Franse klanten graag eerst een offerte willen ontvangen alvorens hun order daadwerkelijk te valideren.

Dit is heel typisch, want mijn collega’s die bijvoorbeeld de Duitstalige landen bedienen, schrijven vrijwel altijd direct een order en worden zaken ook direct afgehandeld. Fransen nemen over het algemeen meer de tijd en dit resulteert er ook in dat orders soms lang op zich laten wachten. Ik merk bijvoorbeeld dat ik elk seizoen weer veel moeite moet doen om mijn klanten aan te sporen om hun orders op tijd te valideren. Echter wordt dit geduld ook dikwijls beloond met een mooie order en dat maakt het het wachten en aansporen natuurlijk wel waard. 

  • Hou rekening met een verschil in structuur

Verder heb ik opgemerkt dat wij Nederlanders over het algemeen toch iets meer gestructureerd te werk gaan dan Fransen. Nederlanders werken bijvoorbeeld veel met Excel sheets en sturen bestanden vrijwel altijd per mail op. Wij werken met moderne middelen. 

Fransen daarentegen schrijven vaak hun orders uit op papier en sturen vervolgens een fax of soms maken ze een foto van een uitgeschreven order en versturen deze dan per mail. Artikelnummers staan vaak niet op numerieke volgorde en soms is het handschrift moeilijk te ontcijferen. Ook vergeten ze vaak leverdata aan te geven of leveren ze incomplete informatie aan. In dit geval is de uitdrukking ‘met de Franse slag’ wel kloppend. 

  • Een kopje koffie?

Wat ik verder heel typisch vind is dat je bij Franse bedrijven meestal geen koffie aangeboden krijgt als je langskomt voor een afspraak, althans ik krijg het meestal niet aangeboden. In Nederland is het heel normaal om iemand koffie aan te bieden als iemand op bezoek komt bij je, maar ik Frankrijk is dit blijkbaar niet zo logisch. Ik weet nog steeds niet precies wat hier de gedachtegang achter is. Wellicht heeft iemand van jullie een idee? Echter wil dit niet zeggen dat ik bij geen enkele klant koffie krijg, want bij zo’n 10% van de klanten die ik bezoek, krijg ik wel gewoon een lekker bakje koffie. 

  • Vaak een formele relatie

Daarnaast merk ik dat Fransen over het algemeen wat meer afstand bewaken dan Nederlanders. Met de meeste Franse klanten heb ik een formele relatie. Het gaat puur om het zakendoen en ik merk dat deze klanten ook geen hechtere band willen opbouwen dan dat. 

Echter heb ik ook een handjevol klanten waar ik een enorm goede band mee heb weten op te bouwen. Deze klanten staan ook veel meer open voor een informele relatie en persoonlijk contact. Ik ben geïnteresseerd in de klant en de klant in mij en dat is waarom het zo goed werkt. Dit zijn klanten waarmee je bijvoorbeeld uit eten gaat en waar je ook lief en leed mee deelt. Ik merk wel dat het soms wat tijd kost om een goede relatie op te bouwen met een klant, maar dat wanneer je eenmaal in hun hart zit, dan blijf je er ook zitten. En dat is toch ontzettend fijn om te mogen ervaren!

Kirsten Nijmeijer

Kirsten Nijmeijer

Heeft Franse taal en cultuur gestudeerd aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en werkt momenteel in het (internationale) bedrijfsleven.
Kirsten Nijmeijer

Latest posts by Kirsten Nijmeijer (see all)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *