De Wet Macron: wat moet je nu doen?

14570264_331486883870846_6455309460707154704_n
Foto via: Monique’s foto’s

Sinds 1 juli is in Frankrijk de nieuwe zogenaamde wet Marcon van kracht. Met deze wet wilde de inmiddels afgetreden minister Emmanuel Macron de oneerlijke concurrentie van “goedkope” buitenlandse chauffeurs tegengaan. Iedere chauffeur die in Frankrijk een laad- of losadres heeft moet verplicht het Franse minimumloon (SMIC) ontvangen en heeft recht op de Franse sociale regels. Deze wetgeving heeft ook voor Nederlandse chauffeurs en transportondernemers gevolgen. Moeten we nou met zijn allen massaal nieuwe arbeidscontracten opstellen of detacheringscontracten aanvragen? En wat zijn de gevolgen als we deze wet links laten liggen? Hieronder een overzicht van alle do’s en dont’s volgens deze nieuwe wet.

De wet Macron is van toepassing op iedere transportonderneming gevestigd buiten Frankrijk die laad- of losactiviteiten binnen Frankrijk uitvoert en hiervoor chauffeurs detacheert. Is dit dan gelijk iedereen die met zijn transportverkeer het Franse land binnentreedt? Nee, er zijn enkele uitzonderingen:

  • Transitverkeer door Frankrijk (zonder laad- of losadres in Frankrijk zelf);
  • eigen rijders / zelfstandige chauffeurs;
  • transport voor eigen rekening.

Ondernemers die dus één of meerdere chauffeurs in dienst hebben met bezoekadressen in Frankrijk zullen dus wel wat moeten doen:

Administratief

De chauffeur zal het een en ander aan papierwerk in zijn vrachtwagen moeten meenemen. Allereerst is er het beruchte detacheringsattest. Hoewel in eerste instantie zo’n verklaring moest worden aangevraagd, is nu slechts het invullen van zo’n attest afdoende. Dit attest moet echter wel aan enkele eisen voldoen:

  • Het moet worden opgemaakt vóór de eerste opdracht;
  • Is geldig voor maximaal zes maanden; maar wel voor meerdere opdrachten binnen de periode;
  • Moet worden opgemaakt in twee exemplaren;
    • een wordt bewaard door de chauffeur;
    • een tweede moet worden bewaard door de Franse vertegenwoordiger;

Allemaal erg ingewikkeld, helemaal als het ook nog in het Frans moet. Gelukkig heeft de Franse regering hiervoor enkele voorbeelden en daarnaast is er natuurlijk ook in Nederland makkelijk hulp te vinden!

  1. Uitvoeren van een transportservice door een transportonderneming;
  2. Intra-groepsmobiliteit;
  3. Tijdelijk werk.

Daarnaast zal de chauffeur ook zijn arbeidscontract bij zich moeten hebben. Het is (gelukkig) niet verplicht om deze naar het Frans te vertalen. Daarnaast zijn er voor verschillende uitzendkrachten en intra-groepsvervoer nog weer specifieke documenten die de chauffeur moet kunnen overleggen.

Franse vertegenwoordiger

Dan ontstaat er al snel het volgende punt: je moet een Franse vertegenwoordiger hebben voor jouw bedrijf. Moeten we nu met zijn allen massaal een Frans filiaal openen? Dat hoeft gelukkig weer niet. Wel is het handig om van te voren even onderzoek te doen naar verschillende organisaties die hiervoor diensten verlenen, of kijk binnen je netwerk van opdrachtgevers even of iemand deze verantwoording op zich wil nemen!

Deze vertegenwoordiger moet onder andere het arbeidscontract van en een bewijs van verloning aan de chauffeur(s) kunnen overleggen aan de controlerende instantie.

Het Franse minimumloon

Een kort overzichtje van de Franse SMIC-lonen in de transportgroep. Over het algemeen ligt het Nederlandse minimumloon hier zeker boven, maar dit overzicht kan helpen om hier voor jezelf helderheid in te creëren.

uurloon2
mttg: maximaal toegestaan totaalgewicht / Het betreft hier brutoloon

Voor meer specifieke informatie over de lonen in de Franse wet kan je op deze site (in het Frans) terecht. Bij dit minimumloon zijn er naast het uurloon ook nog andere dingen in te sluiten die binnen het bedrag mogen vallen. Denk bijvoorbeeld aan eventuele verhoging bij overuren, vergoeding van detacheringskosten en voordelen in natura.

Gevolgen

Al met al lijkt het een behoorlijke rompslomp, waar niet iedere transportondernemer op zit te wachten. Maar wat zijn dan de gevolgen van het niet nastreven van deze wet? Bij aanhouding of controle kan er een boete van maximaal €4.000,- worden opgelegd aan het bedrijf wanneer je niet de benodigde documenten kan overleggen. De vraag is of er echt zoveel gecontroleerd zal worden, want ook voor de controlerende instantie is dit natuurlijk een enorme administratieve rompslomp. De focus van deze wet ligt voornamelijk op het voorkomen van oneerlijke concurrentie van landen als Polen en Bulgarije, waar de lonen (voor chauffeurs) veel lager liggen (waar we overigens ook in Nederland mee te kampen hebben gehad). Het is dan maar de vraag of de Nederlandse vrachtwagens echt het speerpunt zijn voor de uitvoerders van deze wet.

Mocht het je allemaal nog boven de pet groeien, denk je hulp nodig te hebben bij het opstellen van deze documenten, of wil je kijken wat voor jou de beste oplossing is, kan France-Compagnie je ook voorzien van het nodige juridisch advies!

Reacties

Geef een reactie