Foir aux Vins en Drie Dolle Weken

Afbeeldingsresultaat voor soldesRond  deze tijd van het jaar zijn alle supermarchés weer volop wijn aan het promoten. Volgens de echte wijnkenner gaat het hier vooral om middelmatige wijnen tegen middelmatige prijzen voor middelmatige wijndrinkers. Toch lijkt deze vorm van promotie aan te slaan: het geeft niet alleen een tijdelijke omzetverhoging maar het kan ook nieuwe klanten naar de winkel lokken. Kunnen ondernemers op de Franse markt iets van deze vorm van marketing leren?

De promotie van wijnen door Franse supermarchés is marketing-wise niets nieuws. Ook in Nederland wordt deze vorm van marketing toegepast. In Nederland kenden we het Vrijdag Voordeel van V&D en de Drie Dwaze Dagen van de Bijenkorf. Deze beide bedrijven zijn hier inmiddels om verschillende redenen mee gestopt. Toch heeft Blokker het concept gekopieerd met Drie Dolle Dagen, om niet alleen meer omzet bij bestaande klanten te halen maar ook om klanten niet naar, bijvoorbeeld, de Action te laten lopen.

Kunnen de Nederlandse Gîtes, B&B’s en Campings in Frankrijk hier wat van leren?

Ja, zeker!

Met je eigen Drie Dolle Weken in het voor- en naseizoen, bijvoorbeeld, wanneer de bezetting niet optimaal is, kunnen nieuwe doelgroepen aangetrokken worden. Alle omzet boven de directe kosten is meer dekking van de vaste kosten. Echter, ga niet te veel stunten met de prijs maar wees creatief en bied wat extra’s. Bied bijvoorbeeld anderhalve week aan voor de prijs van één week. Geef een barbecue-cursus of ga met z’n allen jam en chutneys maken. Houd je eigen Foir aux Vins en organiseer een wijnproeverij, als het kan samen met een plaatselijke wijnboer. Ook andere ondernemers kunnen op deze manier hun bedrijf op een leuke manier promoten.

Heb je goede ideeën? Communiceer het dan breed, natuurlijk eerst naar je eigen klanten, die het door mogen sturen naar hun netwerk. Het is handig om het op verschillende social media te zetten. Ook abientot.nl biedt de mogelijkheid om jouw ideeën aan te bieden! 


Geplaatst

in

,

door

Reacties

Geef een reactie