Inspelen op de (Franse) markt

[France?]

De aanslagen in Parijs zijn natuurlijk onderwerp van gesprek in …  Ook in het zakelijke verkeer begin ik tegenwoordig mijn gesprek met mijn ‘condoléances’ uit te spreken naar aanleiding van de sporen die de terroristen hebben nagelaten. Dit treft niet alleen Frankrijk, maar het mag duidelijk zijn, dit treft de hele wereld.

Mijn blog zal verder niet inhoudelijk in gaan op de afschuwelijke gebeurtenissen van afgelopen weken, maar meer wat voor invloed externe factoren op de plannen en strategie van mijn Franse partners heeft. Onze Franse vrienden verkeren op dit moment – en zeer begrijpelijk – nog in een staat van shock en verbijstering. Toen ik van de aanslagen hoorde was mijn tweede gedachte (de 1e gedachte lijkt mij duidelijk; afschuw!), wat zal dit voor invloed hebben op de reiswereld?

Durven mensen nog wel te reizen en hun horizon te verbreden? Stapt men nog zonder angst een metro, trein of vliegtuig in? Wacht men af met boeken totdat het ‘stof’ hopelijk weer gedaald is? Ik hoop van harte dat we met z’n allen nog wel die vrije blik op de wereld houden en de wil en wens hebben andere culturen te ontmoeten en te ontdekken.

Een andere actuele factor is de komende regionale verkiezingen in Frankrijk. Bij de regionale verkiezingen in december dit jaar zou het Front National van Marine Le Pen voor het eerst de grootste partij van Frankrijk kunnen worden. Marine Le Pen zou daarmee zelfs de conservatieven van Nicolas Sarkozy voorbijstreven. De actuele vluchtelingensituatie en terreur binnen Europa heeft duidelijk zijn invloed op het stemgedrag.  Welke partner ik ook spreek – en dan doel ik op de zogenaamde ‘organismes institutionnels’ – geeft aan dat er budgettechnisch en strategisch nog even geen beslissingen worden genomen totdat de verkiezingen zijn geweest. Neem daarbij de geplande fusies van Franse regio’s vanaf 1 januari 2016 – hetgeen inhoudt dat Frankrijk straks in plaats van 22 nog ‘maar’ 13 regio’s heeft -, en de boel zit zeker op slot. Iets met: “Veillez patienter quelques instants”, hetgeen niet minder betekent dan “een ogenblikje geduld alstublieft”…

Bij één van mijn opdrachtgevers Campingnavigator hebben wij ook onze middellange termijn strategie aangepast, maar dan voornamelijk gericht op het grillige boekingsgedrag van de Nederlandse consument lees kampeerder en dan in het bijzonder de 50 plusser. De doelgroep die tegenwoordig tijd en geld heeft om te reizen. Tijdens de afgelopen kampeerseizoenen hebben wij gezien dat de Nederlandse kampeerder (en dan vooral de kampeerder met eigen materieel) steeds later in het seizoen een staanplaats boekt en soms helemaal niet van te voren reserveert maar ‘à la bonne franquette’ (op de bonnefooi) vertrekt. Lastig voor de campings en al helemaal voor de touroperators in kampeerland als er voor een huuraccommodatie wordt gekozen.

Wederom stel ik mij de vraag : Wat zal de terreurdreiging voor invloed hebben op het boekingsgedrag in 2016? Wij als reisbranche gaan er in ieder geval alles aan doen om de reiziger te blijven stimuleren en inspireren! Conclusie: ‘jamais un moment ennuyeux’ oftwel ‘never a dull moment’…

 

 


Geplaatst

in

,

door

Reacties

Geef een reactie