De wereldwijde verkoop van campagne is maar met 18 procent gedaald in 2020. Dit valt reuze mee in vergelijking met het eerste half jaar van 2020 toen verkoop nog 30 procent lager lag.
In totaal zijn er 245 miljoen flessen champagne verkocht in 2020. Dit was goed voor een omzet van ongeveer 4 miljard euro. Vergeleken met 2019 bleef de omzet 1 miljard euro achter. Dit komt grote deels door de corona pandemie, wereldwijd werd er veel horeca gesloten en konden er feesten niet doorgaan.
Terwijl de verkoop van champagne in Nederland steeds meer word zwakt die in het land van herkomst: Frankrijk steeds meer af. De afgelopen jaren drinken fransen steeds minder champagne. In 2020 is de verkoop in Frankrijk met 20 procent gedaald.
In een interview met deondernemer.nl zegt Arne Roex, oprichter van de Champagneman.club en importeur van champagnes van de kleinere huizen Dauby, Jean Yves Carlini, Jose Michel et Fils en Gimonnet et Gonet: ,,De huizen hebben het wel lastig want de horeca is toch hun afzetkanaal. Elk huis heeft ook zijn eigen afzetgebied, in verschillende landen, en overal is het dicht. Ze zoeken nu ook wel een directe weg naar de klanten toe, maar het is lastig. Ondanks dat hebben ze het ’t afgelopen jaar goed gedaan. De conclusie is toch wel dat er het afgelopen jaar meer champagne is gedronken dan de jaren ervoor.”
De grote exportlanden lieten het ook afweten zo ging er een vijfde minder flessen naar de VS en het VK en 30 procent minder naar Japan. Naar ons buurlanden België en Duitslang ging 5 en 15 procent minder. Maar er ging juist 14 procent meer champagne naar Australië.
Bron: https://www.nu.nl/economie/6112547/champagneverkoop-knalt-minder-hard-omlaag-dan-verwacht.html
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.