Niet alleen thuis, maar ook op werk merken we dat het corona virus (steeds meer) invloed heeft op de dagelijkse gang van zaken. Naast het feit dat veel mensen thuis werken heeft het coronavirus ook invloed op de opbrengsten van een bedrijf. De verdienste van veel fysieke winkels lopen meestal terug terwijl er online over het algemeen steeds meer wordt gekocht.
Ook veel Franse huishoudens besluiten om online hun aankopen te doen. In Frankrijk zijn op dit moment alle niet-essentiële fysieke winkels gesloten. Het grote probleem is alleen dat La Poste en sommige andere transportbedrijven op dit moment veel minder uren maken vanwege ziekte en beleid. Dit zorgt ervoor dat er een grote opstopping ontstaat van pakketten bij verschillende distributiecentrums in het land.
Voor Nederlandse webshops die in Frankrijk actief zijn kan dit ook te merken zijn. Het kan dus voorkomen dat pakketten er langer over doen dan gebruikelijk en dit zorgt voor meer werk op de klantenserviceafdeling. Vanuit Frankrijk zijn er berichten dat veel pakketten met veel vertraging aankomen.
Waar rekening mee houden?
- Het kan zijn dat veel pakketten blijven hangen op de verschillende distributiecentrums. Op dit moment is de drukte te vergelijken met de periode rond kerst maar de bezetting en de mankracht is tot het minimale gereduceerd. Dit zorgt ervoor dat er meer pakketten bij komen dan dat er bezorgt wordt. Distributiecentrum worden overspoeld met goederen maar deze gaan druppelsgewijs het land in.
- La Poste werkt op dit moment 3 dagen per week namelijk donderdag vrijdag en zaterdag. Naast pakketten zijn zij natuurlijk ook verantwoordelijk voor alle post die er in omloop is in Frankrijk. Ze moeten hun tijd dus goed verdelen met de middelen die ze hebben.
Hoe omgaan met deze situatie?
- Controleer in hoeverre de verzonden pakketten vertraging oplopen en informeer indien veranderingen je klanten hierover.
- Neem contact op met je eigen transporteur om erachter te komen wat volgens je transporteur het huidige klimaat is in Frankrijk. Loopt alles nog zoals normaal? Wat merken zij? Hoe is het in andere landen?
- Omdat de winkels gesloten zijn, is het niet meer mogelijk in Frankrijk om pakketten af te halen bij een service-point en kunnen de klanten alleen thuis een pakketje laten bezorgen. Hou hier rekening mee.
- Indien vertraging, zorg dan voor duidelijke communicatie naar je klanten toe op de website. Geef aan dat de levertijd langer zal zijn dan verwacht in verband met het coronavirus. Dit zorgt ervoor dat als ze een bestelling plaatsen ze dit weloverwogen doen.
- Blijkt er veel vertraging te zijn in het bezorgen van je pakketten dan kan je overwegen om je marketing minimaal te laten draaien zodat je minder bestelling krijgt. Dit zorgt voor minder negatieve reacties en bozen klanten. Het mes snijdt natuurlijk aan twee kanten want ook je opbrengsten lopen hierdoor terug.
Deze situatie zal nog een tijd actueel blijven en we zullen allemaal een lange adem moeten hebben om hier doorheen te komen. Hou je goed en blijf innovatief.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.