De Franse bergen: hoe een immens populaire bestemming in zomer én winter te promoten

les-arcs-magische-ochtend2

Dat wat ons vlakke land zo ontbeert: bergen. Misschien is het wel het landschap in Frankrijk dat de meest verschillende associaties bij mensen oproept. De één denkt aan zonovergoten bergweides waar alleen het geklingel van koeienbellen te horen is, en waar je het beste kunt ontsnappen aan dagelijkse en toeristische drukte. De ander denkt juist aan besneeuwde toppen, strak geprepareerde skipistes of ruige offpiste-mogelijkheden. En dan hebben we de Tourfans nog niet eens gehad…

Dit is één van de elementen die mijn werk als pers- en social media-attaché bij France Montagnes zo interessant maakt. De Franse bergen zijn populair onder zo veel verschillende mensen, en daardoor ook bij veel verschillende media. En daarbij: hoewel de Alpen – vooral voor de winter – verreweg de populairste bergbestemming zijn in Frankrijk, zijn er in Frankrijk in totaal 5 massieven (Alpen, Pyreneeën, Vogezen, Jura en Centraal Massief (laatstgenoemde in de Auvergne)). Wat de diversiteit nog maar eens groter maakt!

Mijn eigen rol hierbij? Als pers- en social media-attaché is mijn voornaamste doelgroep de Nederlandse media. Zo organiseer ik groepspersreizen, waarbij we journalisten en bloggers (vanzelfsprekend worden online media steeds belangrijker) de highlights van de bergen laten zien in een paar dagen, zodat zij optimaal geïnformeerd zijn om een artikel te schrijven. Daarnaast organiseer ik eens per jaar een netwerkevenement, waarbij journalisten en bloggers in Amsterdam in contact komen met Franse vertegenwoordigers van VVV’s uit de bergen, en waar ze ideeën voor reportages en reizen doorspreken. Daarnaast ben ik zelf aanwezig op netwerkevents en onderhoud ik dagelijks contact met de media. En vanzelfsprekend houd ik de social media bij (Facebook (B2C), Twitter (B2B) en Instagram (B2B)).

les-arcs-magische-ochtend alpe-dhuez-sarenne

Daarnaast houd ik me druk bezig met de inhoud van onze marketingcampagne. De projecten worden geleid door mijn collega’s van Atout France, maar de inhoud wordt door mij aangeleverd en voorstellen van media worden uiteindelijk ook door mij goedgekeurd. Vooral tussen juli en oktober (ja ja, dan zitten we al helemaal met ons hoofd in de sneeuw!) ben ik hier erg druk mee, omdat het verzamelen van de informatie en bijpassende foto’s veel tijd kost.

En wat leveren al die inspanningen allemaal op? Nou, bijvoorbeeld dat je De Telegraaf openslaat en een artikel leest over de Franse Alpen. Grote kans dat er een journalist is meegegaan op één van mijn reizen. Of dat je je als francofiel op BonjourFrankrijk.nl gaat inspireren voor je volgende vakantie naar Frankrijk, en dat je op een prachtig geïllustreerd artikel over de Franse Alpen stuit. Of dat je net je wintersport aan het voorbereiden bent, en nog even Wintersportweerman.nl checkt voor het laatste weerbericht, en een speciaal artikel over de Franse bergen aantreft…

Ik hoef me dus geen moment te vervelen! Al helemaal als je bedenkt dat dit eigenlijk alleen nog maar de winter was. Vanaf nu zal ik met regelmaat op Fransemarkt.nl bloggen, dus hoe je de bergen in de zomer promoot, laat ik voor de volgende keer!

Meer weten over France Montagnes en mij? Check dan de website!

Karin Jurgens

Karin Jurgens

Karin Jurgens werkt sinds 2014 bij Atout France, het Frans Bureau voor Toerisme. Hier vertegenwoordigt zij de Franse berggebieden en houdt zij zich bezig met pers, marketing en social media. Op Fransemarkt.nl vind je sinds eind 2016 regelmatig een blog van haar hand.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *