Ben jij zichtbaar voor jouw klanten? Doe de check!

Foto door Gorgia de Lotz via Unsplash

In welke markt je ook opereert, als bedrijf of e-commerce in de retailmarkt blijft de zichtbaarheid onder potentiële klanten essentieel. Denk aan je vindbaarheid via de Google zoekresultaten (SEO) of je aanwezigheid op bijvoorbeeld sociale media. Maar welk medium is voor jou nou het meest geschikt? En hoe weet je of jouw zichtbaarheid voldoende is voor het bereiken van je doelen?

Met de versoepelingen van de coronamaatregelen op de nabije planning zijn veel bedrijven bezig met het vergroten van hun online zichtbaarheid om hun klantenkring te vergroten. Maar hoe weet je welke strategie bij je past? En waar je op moet letten? Om te kijken hoe het ervoor staat met jouw online zicht- én vindbaarheid, zet ik het een en ander op een rijtje.

Doe de zichtbaarheid-check

Om te checken of er werk aan de winkel is, is het handig om jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Plaats ik vaak genoeg content via mijn kanalen?
  • Past mijn content bij wat ik wil bereiken?
  • Is mijn website up-to-date? Staan er geen verouderde pagina’s of berichten op?
  • Ben ik te vinden? Scoor ik hoog in de Google-zoekresultaten?
  • Hoe komen mijn huidige klanten bij me binnen? Waar ligt er verbetering?
  • Ben ik nog in contact met mijn oude klanten? Krijgen ze nog steeds genoeg aandacht om nog eens terug te willen komen?

Deze vragen helpen je je online performance inzichtelijk te maken. Zo weet je alvast waar je aan zou kunnen werken en welke marketing-stappen voor jou belangrijk zijn. Bijvoorbeeld, soms plaats je berichten op sociale media die niet consistent zijn met hetgeen je probeert te bereiken of met hetgeen je probeert uit te stralen. Of je merkt bijvoorbeeld op dat oude leads en klanten snel ‘koud’ worden en je het contact met ze verliest, wat enorm zonde is!

Facebook vs. Google

Soms is het lastig te bepalen wáár je focus op moet komen te liggen. Misschien ben je ontzettend druk in de weer met het vergroten van je online zichtbaarheid via sociale media als Facebook, Twitter en/of Instagram, maar blijven echte sales nog steeds achter. Welk kanaal kun je nu het beste inzetten?

Een goede performance op Google vergroot je vindbaarheid, Facebook vergroot je zichtbaarheid.

Helaas, er is niet één antwoord goed. Of je je focus moet leggen op kanalen als Facebook of zoekmachines als Google hangt enorm af van je doel én je doelgroep. Het verschil in strategie ligt hem in het volgende: een goede performance op Google vergroot je vindbaarheid, Facebook vergroot je zichtbaarheid. Op Facebook zijn mensen namelijk niet bewust op zoek, op Google juist wel.

  • Kanalen als Facebook kunnen je helpen onder de aandacht te komen, herkenbaar te worden en herinnerd te worden wanneer klanten je nodig hebben. Weet je ze op de juiste manier te triggeren, dan klikken ze door naar je website en kun je er middels de juiste analyses precies achter komen wat voor mensen doorgaans je website bezoeken. Social media marketing kan je helpen de juiste content te vinden en te schrijven voor jouw doelgroep.
  • Google zal je helpen wanneer potentiële klanten al op zoek zijn naar jouw dienst of product. Scoor je hoog in de zoekresultaten, dan krijg je meer bezoekers en dus meer sales. Dat kan via zoekmachinemarketing, ofwel Search Engine Optimization (SEO).

Een beetje extra hulp bij het vergroten van je vindbaarheid

Het vergroten van je zicht- en vindbaarheid kan lastig zijn wanneer je niet precies weet waar het ‘lek’ zit. En zelf wanneer je die gevonden hebt, is het soms aardig ingewikkeld om je marketingstrategie zo efficiënt mogelijk te verbeteren. France-Compagnie kan je helpen je online performance inzichtelijk te maken en denkt met je mee bij het maken van een marketingplan. Zo vergroot je binnen no time je klantenkring!


Geplaatst

in

, ,

door

Reacties

Geef een reactie