6 oktober 2021

De Franse markt wordt steeds belangrijker voor de Nederlandse mkb!

Door Vera Bullee
Photo by Scott Graham on Unsplash

Voor de Nederlandse mkb wordt het steeds belangrijker om zaken te doen met Frankrijk. Mede door de coronapandemnie zijn ondernemers zich meer gaan focussen op markten die dichtbij liggen. En door de Brexit zoeken ze handelspartners in andere landen in plaats van het Verenigd Koninkrijk. Dat zei voorzitter Jacco Vonhof van MKB-Nederland bij de officiële lancering van de Netherlands Business Council France (NLBC) in de residentie van de Nederlandse ambassade in Parijs.

De handel tussen Nederland en Frankrijk is de afgelopen jaren sterk gegroeid. “Frankrijk is na Duitsland en België inmiddels het derde exportland voor Nederland” aldus Vonhof. Met de komst van de nieuwe hub worden de relaties verder uitgebouwd en zo kunnen de kansen die er liggen beter worden benut. Vonhof ziet het Nederlandse mkb, met zijn vele innovatieve, creatieve en high Tech-bedrijven op het gebied van energie, water , logistiek en bouw, kansen voor in Frankrijk.

Verder wees Vonhof op het wederzijdse belang voor beide landen van een sterke interne Europese markt. “Frankrijk is vanaf komend voorjaar een jaar lang voorzitter van de Europese Unie. Een ideale kans om samen te werken aan versterking van die interne markt, aan een concurrerende Europese economie en aan EU-beleid met specifiek oog voor het mkb.”

De NL Business Hub (NLBC France) is een initiatief van een aantal in Frankrijk actieve bedrijven en NLinBusiness – zusterorganisatie van VNO-NCW en MKB-Nederland- en tot stand gekomen in samenwerking met de Nederlandse Ambassade in Parijs. Door ondernemers in contact te brengen met lokale dienstverleners en andere bedrijven, wordt ondernemen in Frankijk een stuk toegankelijker. Het doel is om het zakelijke netwerkt te organiseren en ondernemend Nederland beter te vertegenwoordigen in Frankrijk.

Bron