De “gamification” van Frankrijk

LaPlaine
Foto: http://www.plaine-images.fr/presentation/

Onlangs verscheen er in La Tribune een artikel waarin werd vermeld dat “Gamification” het middel was om scholing en werving & selectie van personeel een boost te geven. Het bedrijven-cluster “La Plaine Images” dat zich specialiseert in creatieve en beeldende innovaties, waaronder gaming, videos en dus ook serious gaming, samen met 40 bedrijven het concept van gamification en haar toepassing in de werving en selectie verder verkend. In Tourcoing, in het kleurrijke gebouw van het cluster, kwamen vele start ups bijeen om dit relatief nieuwe concept op het gebied van werving en selectie verder uit te diepen. Maar wat betekend het eigenlijk en waarom is hier zo veel aandacht voor?

Wanneer ik de term gamifiation hoor, leg ik niet direct te link met het bedrijfsleven, laat staan werving en selectie. Hoewel een spelletje spelen op zijn tijd misschien best ontspannend werkt en vooral leuk moet zijn, klinkt de term gamification nog al eng: een wereld die alleen maar draait om het spelen van games en waarin iedereen zich vooral met “gamen” bezig houdt. Maar wanneer je de term zoekt op Google, kom je een hele andere definitie tegen:

Gamification:
De toepassing van typische spelelementen (zoals het scoren van punten, competitie en spelregels) in het dagelijkse leven, veel gebruikt als een techniek van online marketing om de betrokkenheid met een bepaald product of service te vergroten.

Dat idee is al lang niet nieuw meer: spelletjes spelen uit naam van een product of service. Maar nu wordt het dus ook steeds meer toegepast in de werving en selectie. Hoe dan?

Tijdens de bijeenkomst in Lille werd onder andere het MOOC (Massif Open Online Course, of het online gratis aanleveren van leerzame stof voor iedereen) van de CCI (Franse KvK) Noord-Frankrijk besproken. In dit geval werd de MOOC van het CCI in eerste instantie alleen beschikbaar voor eigen werknemers. 600 van de 800 werknemers namen deel aan het programma en 300 hebben de MOOC, bestaande uit korte video’s van maximaal 3 minuten afgewisseld met spellen, volledig afgerond. Naar aanleiding van dit succes heeft het CCI besloten de MOOC tegen een kleine vergoeding beschikbaar te stellen voor het Franse MKB, dat normaal gesproken niet of nauwelijks tijd heeft haar werknemers te scholen.

Arnault Mitre, mede oprichter van CoorpAcadamy, een bedrijf dat zich richt op mobiele toepassingen in het dagelijks leven, was op deze bijeenkomst uitgenodigd om het succes van “Serious Games” (spellen die worden gebruikt als training en werving en selectie methodes) te verklaren. Hij heeft zijn bedrijf destijds opgericht omdat hij constateerde dat vele MKB’s altijd te weinig tijd hebben voor het goed trainen en selecteren van het juiste personeel, en iedereen een andere manier van training nodig heeft. Het gebruik van de moderne technologie, dat toch al een grote rol heeft in ons leven, maakt het mogelijk dit proces te versnellen en te personaliseren, aldus Mitre.

Er zijn inmiddels al ruim 400.000 werknemers die gebruik hebben gemaakt van de mogelijkheden van zijn bedrijf. Onder andere de bedrijven Renault, Samsung, Engie en Pernod Richard konden hun kennis en digitale competenties op deze manier trainen en testen. Bij de laatste heeft dit zelfs geleid tot een promotie van een magazijnbediende.  De beste werknemer scoorde het hoogst in de digitale game en heeft daarmee bewezen een andere functie waardig te zijn.

Maar, zoals eerder al verteld, de serious games zijn niet alleen geschikt voor scholing, maar ook voor werving en selectie. Naar aanleiding van het vorige verhaal, lijkt dit eigenlijk vrij logisch: het is een eenvoudige manier om de competenties van een sollicitant te testen, waardoor je veel tijd kunt besparen. In Frankijk heeft onder andere vervoerder SNCF, heeft gamification al toegepast om talent te ontdekken. Normaal gesproken kost het verwerken van ruim een half miljoen sollicitaties per jaar veel tijd, maar door het inzetten van een “sollicitatie”-game, heb je al een ruime voorselectie gemaakt. Ook L’Oreal maakt gebruik van deze methode, jaarlijks spelen ruim 15.000 studenten van over de hele wereld hun “Brandstorm Challenge“.

Op deze manier wordt de term “gamification” al een stuk minder eng en misschien juist het beeld van de toekomst. Gamen is momenteel al een hobby van veel jonge mensen en wanneer we dit toepassen op de arbeidsmarkt zou dit een extra motivatie kunnen zijn! Daarnaast is het natuurlijk altijd leuk om op deze manier je competenties te testen! Een echte win-win.

Reacties

Geef een reactie