16 maart 2021

Je huis of bedrijf verkopen in Frankrijk. Wat kun je zelf doen?

Door Jacqueline Receveur
Photo by Maria Ziegler on Unsplash

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Dat geldt ook voor de acties die je kunt opstarten voor het verkopen van je huis, bedrijf of vakantie-accommodatie in Frankrijk.

Veel mensen zullen in eerste instantie une agence immobilière(makelaar) benaderen om hun object te koop aan te bieden. Dat is een prima start om inzicht te krijgen in de markt, de vraagprijs en andere belangrijke dingen.

Maar daarnaast kun je ook zelf een aantal activiteiten opstarten om de verkoop een boost te geven. Met name de aanwezigheid op internet kun je prima zelf verzorgen. Voordeel daarbij is dat potentiële kopers rechtstreeks bij jou komen en dus de makelaarskosten uitsparen, die schommelen in de regel rond de 6 à 8 procent. Dat geeft jou dus weer wat onderhandelingsruimte.

Onder aan dit artikel geeft ik een paar nuttige en betaalbare websites, maar het is handig om van te voren wat zaken op te tuigen om efficiënt je advertenties online te zetten.

Voorbereidingen:

  • ‘Een beeld zegt meer dan duizend woorden’ is een bekend spreekwoord en dat geldt zeker voor de verkoop van onroerend goed. Het is zinvol om serieus aandacht te besteden aan goed fotomateriaal. Als je zelf niet comfortabel bent met fotografie, besteed het dan uit aan een deskundige. Dat komt het verkoopproces écht ten goede.
  • Zorg daarnaast voor een goede, wervende en volledige tekst in verschillende talen. 
  • Als je de tekstdocumenten en foto’s handig archiveert, heb je daar veel plezier van bij het samenstellen van vermeldingen op internet. Het klinkt logisch, eenvoudig en voor de hand liggend, maar als je dit goed organiseert kun je snel en efficiënt nieuwe advertenties plaatsen en reageren op aanvragen van potentiële kopers. Scheelt je een hoop tijd.
  • Het bepalen van de vraagprijs is vaak lastig. Hiervoor kun je op verschillende manieren input krijgen. Om te beginnen zelf research doen op internet naar vergelijkbare objecten in jouw regio. Daarnaast geven ook de makelaars altijd een prijsadvies af. Mijn ervaring is echter dat die vaak wat laag is ingezet om zo de kans op snelle verkoop te vergroten, maar het geeft wel een indicatie.

Om er een paar te noemen….

Verre van volledig, want de hoeveelheid immo-websites is duizelingwekkend. Sommige van onderstaande sites zijn geheel gratis, bij andere betaal je een kleine bijdragen. De duurdere sites heb ik hier achterwege gelaten. Die zijn op aanvraag echter wel beschikbaar.

Frankrijk:

  • Leboncoin.fr: deze Franse marktplaats is wat mij betreft 1e keus. Makkelijk en overzichtelijk met bovendien een zeer goede vindbaarheid op Google. De communicatie gaat via de ‘messagerie’ van leboncoin. Helaas kun je via deze berichtenservice alleen telefoonnummers uitwisselen en geen mailadressen of links. 
  • Lesparticuliers.fr
  • Paruvendu.fr
  • Immo-gratuit.fr

Engels:

  • Buymydreamhotel: deze site, speciaal voor horecabedrijven (hotels, campings, B&B’s etc), heb ik per toeval ontdekt en brengt veel beweging op gang. Vermelding is gratis en de potentiële kopers die via deze site komen, zijn meestal serieus geïnteresseerd. Tip: regelmatig even inloggen en de advertentie ‘refreshen’.
  • Gitelink.com (meertalig)

Nederlands:

Vragen of hulp nodig? Neem gerust contact op met Jacqueline, wellicht kan zij je helpen met de start van je verkooptraject en waar nodig begeleiden.