Logos made in France

Made in France. Waarom is dat belangrijk in Frankrijk?

Logos made in France

100% origine France, fabriqué en France, fabrication française. In de Franse supermarkt kom je zulke labels heel vaak tegen. Van vlees en kaas tot yoghurt en toetjes, de Franse hechten veel waarde aan producten uit eigen land. We wisten natuurlijk al dat dit volk patriottisch is, daar worden genoeg grapjes over gemaakt

Maar als je weet dat 75% van de Fransen bevolking bereid is om meer te betalen voor producten die in Frankrijk zijn gemaakt wordt het natuurlijk wel interessanter. Waarom hechten ze daar zoveel waarde aan? Wat zijn de regels waar je aan moet voldoen als fabrikant? Tenslotte wat zijn de kansen voor een Nederlandse webshop of Nederlandse fabrikant?

Waarom hechten 75% van de Franse bevolking veel waarde aan de benaming Made in France?

Uit onderzoek van Ifop (2019) blijkt dat, voor de Franse consument, het kopen van producten die in Frankrijk gefabriceerd het gevoel geeft dat je ergens aan bijdraagt. Aan het baanbehoud, het onderhouden van de Franse bedrijven en het behouden van het ambacht.

Daarnaast wordt er vaak vermeld waar het product gemaakt is. Je koopt lokaal en voelt je meer verbonden met het merk en product. Zeker met de klimaatverandering problematiek wordt dit steeds belangrijker. Een product heeft minder kilometers afgelegd om bij je te komen als dan deze in het buitenland is gemaakt. Dit is voor veel ook een goede reden om een 100% origine France product aan te schaffen.  

Wat zijn de regels waar je aan moet voldoen om de aanduiding fabrication Française te kunnen gebruiken?

Made in France staat synoniem voor een garantie van kwaliteit omdat de normen zeer strikt zijn. Wil je de benaming fabrication Française toevoegen aan je producten dan moet je voldoen aan de volgende eisen:

  • Merendeel van het productieproces moet gedaan zijn in Frankrijk.
  • Een product ondergaat zijn laatste belangrijke verandering in Frankrijk. Zo kan kleding die gemaakt is van Italiaanse stof de benaming fabrication Française krijgen indien alle bewerkingen in Frankrijk gedaan zijn.  
  • De vakman moet de benaming kunnen verantwoorden om zo de consument niet te misleiden

Hier wordt streng op gecontroleerd. Natuurlijk proberen de fabrikanten de consument te misleiden door teksten als “ontworpen in Frankrijk” of “geassembleerd in Frankrijk”. Hier wordt gesuggereerd dat het product in Frankrijk gemaakt is maar dit is niet altijd het geval.

Wat zijn de kansen voor een Nederlandse webshop of Nederlandse fabrikant?

Het feit dat de Franse bevolking bereid is om meer te betalen voor producten die gemaakt zijn in Frankrijk klinkt natuurlijk aanlokkelijk als marketeer. Want heel eerlijk, meer omzet klinkt altijd goed.

Natuurlijk kun je als Nederlandse webshop de randjes opzoeken en inspelen op het patriottische gevoel van de Franse bevolking door bijvoorbeeld wel teksten als “ontworpen in Frankrijk” op het etiket toe te voegen, als dit het geval is. Ook kun je afbeeldingen van de Franse vlag, een haan of een hexagoon toevoegen. Dit is een ethische kwestie en als bedrijf moet je je afvragen of dit de moeite waard is.

Ben je een bedrijf die producten in Nederland maakt? Dan zou je hier heel goed op kunnen inspelen op de Franse markt. De Franse bevolking is hier gevoeliger voor dan de Nederlanders. Een goede uitgedachte positionering is dan erg belangrijk. Inspelen op het ambacht van het product, de kennis en vakmanschap die erachter zit kunnen de Franse overhalen om het product aan te schaffen. Wil je de Franse markt veroveren en wil je hier meer over weten? Neem dan gerust contact met France-Compagnie op!


Geplaatst

in

,

door

Reacties

Geef een reactie