“Meneer, waarom krijgen we Frans? Is dat omdat de Fransen lui zijn en geen Engels willen spreken? Dat is toch oneerlijk! Omdat zij dat niet willen moeten wij maar Frans leren. Een nutteloos vak. Al die woordjes stampen. Ik kan m’n tijd wel beter besteden.”
Dit stukje tekst is onderdeel van een opstel dat ik kreeg van een leerling uit 2 VWO, geschreven op een proefwerkblaadje tijdens een toets Frans. Het is wel duidelijk dat deze leerling het niet heeft met mijn vak. Dat mag natuurlijk, je kunt niet alles leuk vinden. Echter, steeds vaker merk ik, zowel binnen als buiten de schoolmuren, het onbegrip voor de Franse taal. Ik ben dan ook van mening dat wij als docenten de leerlingen én collega’s goed duidelijk moeten maken wat nu eigenlijk het belang is van de lessen Frans. We moeten proberen de leerlingen intrinsiek te motiveren om met onze mooie taal aan de slag te gaan.
Oui, je parle français!, luidt de slogan van de website Franszelfsprekend. Maar wat kunnen onze leerlingen daar nu mee? – een stokbroodje bij de bakker bestellen daargelaten. Natuurlijk kunnen we onze leerlingen vertellen dat het Frans een mooie taal is en onmisbaar voor ze is. Frankrijk, net als België, Luxemburg en Zwitserland liggen op een steenworp afstand. Als zij later op zoek gaan naar een baan, zal kennis van het Frans een pré, of zelfs een vereiste zijn. Steeds meer bedrijven zijn namelijk op zoek naar Franssprekend personeel. Daarnaast worden de leerlingen bij ons vak cultureel gevormd en ontwikkelen zij een internationale kijk op de wereld.
Ik hoop dat het niemand ontgaan is, maar onderzoekers voorspellen dat de wereldbevolking de grens van acht miljard passeert in het jaar 2023 en dat in 2050 zeven van de twintig landen met het grootste inwoneraantal in (Franssprekend) Afrika zal liggen. Als iemand nu nog durft te beweren dat ons vak nutteloos is…
Maar ja, voor ons docenten klinkt dit logisch. Voor leerlingen is dit echter een ver-van-hun-bed show. Zeker voor mij als beginnend docent is het nog zoeken naar de juiste manier van motiveren. In de les besteed ik aandacht aan het feit dat Frans een wereldtaal is door middel van leesteksten, muziek en filmpjes; lesmethodes besteden hier gelukkig ook veel aandacht aan. Ook denk ik dat het een goede zaak is dat scholen La journée de la langue française aangrijpen als moment om Frans op de kaart te zetten bij leerlingen en collega’s. Mijn klas heeft afgelopen jaar taarten en koekjes gebakken waarin iets van de cultuur of geografie verwerkt zat van een Franstalig land – volgens sommigen ‘de leukste les Frans die zij ooit hebben gehad’. Een traktatie met een Frans tintje, bleu-blanc-rouge gekleed naar school en zelfs schoolbreed, met alle secties lessen geven met betrekking tot la Francophonie: het moet groots aangepakt worden.
Ik ben erg benieuwd hoe andere docenten Frans hun leerlingen intrinsiek motiveren voor hun vak. Ik zie graag reacties tegemoet op deze blog, zodat we met z’n allen ideeën kunnen uitwisselen. Over één ding zijn we het in elk geval met elkaar eens: we doceren een prachtige taal die we niet kunnen missen in het onderwijs. Nu niet en in de toekomst nog veel minder. “Daarom krijgen jullie Frans, leerlingen!”
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.