De social media zijn niet meer uit ons leven weg te denken. We Facebooken, twitteren en whatsappen de hele dag door. In Nederland zijn er inmiddels zo’n 10 miljoen Facebookers en Whatsappers. Ook in het zakelijk leven zijn deze social media niet meer weg te denken. Vele bedrijven hebben inmiddels ook hun eigen Facebook-pagina en twitteraccount aangemaakt, waar ze al dan niet dagelijks hun netwerk verrijken met informatie, updates en aanbiedingen. Ook in Frankrijk is men massaal aan de Social Media. Maar op welke kanalen moet je nu echt zitten als je de Fransman wilt bereiken?
Frankrijk scoort hoog in het aantal internetgebruikers. Maar liefst 86,4% van de Fransen heeft toegang tot internet. Ze scoren hiermee wel lager dan Nederland, dat met 93,7 % op de 9e plaats komt wereldwijd. Maar waar vinden we deze 55 miljoen Fransen in de online wereld?
1. Facebook
Dagelijks heeft ’s werelds bekendste social network maar liefst 1090 miljoen (!) bezoekers. Ook de Fransen zijn ruimschoots actief op dit grootste social media platform van de wereld. Al in 2012 weren er al maar liefst 25 miljoen gebruikers iedere dag te vinden. En in het eerste kwartaal van 2016 waren dit er 30,39 miljoen! Het is na google.fr zelfs de meest bezochte website onder de Fransen. Tegenwoordig is dit maar liefst 63% van de social media gebruikers! Ze staat hiermee wereldwijd op de 11e plaats, wanneer er alleen gekeken wordt naar totaal aantal gebruikers.
2. Youtube
Vlak na Facebook staat Youtube in de Franse Social Media top 10. Met maar liefst 30,3 miljoen geregistreerde gebruikers per maand. De grootste aandacht gaat hier naar de artiest David Guetta, gevolgd door het YouTube kanaal van Squeezie, een Franse animatiestudio. Merken die het in Frankrijk goed doen met hun YouTube filmpjes zijn Famille Musulman, Air France en EA France.
3. Google+
Waar Google+ vroeger nog werd uitgelachen en er lachend van werd gezegd dat het toch nooit wat zou worden, heeft Google’s eigen social media network toch een behoorlijke populariteitsgroei doorgemaakt. Wereldwijd kent dit social network inmiddels ruim 300 miljoen gebruikers per maand en toch nog 23% van de Franse social media gebruikers.
4. Twitter
Hoewel Twitter in Nederland minder populair schijnt te worden, is het aantal gebruikers in het afgelopen jaar nog steeds gestegen, volgens cijfers van statista. Hierbij moet wel worden vermeld dat Twitter door veel Fransen slechts wordt gebruikt om mensen te volgen, in plaats van dat ze zelf informatie posten.
5. LinkedIn
14% van de Franse Social Media gebruikers in 2014 was actief op LinkedIn. LinkedIn is een social network dat zich graag “profesioneel” profileert. In 2015 stond Frankrijk op de zesde plaats van landen met de meeste LinkedIn gebruikers, met een geschat aantal van 9 miljoen. Het zakelijke platform groeit in Frankrijk, net als wereldwijd, meer en meer aan populariteit.
6. Snapchat
Even snel een fotootje sturen, je verhaal delen, een selfie maken met een leuk filter: snapchat groeit de laatste jaren aan populariteit. Terwijl in 2013 nog maar 2% van de Franse social media gebruikers op dit platform actief was, was dit in 2014 al 12 procent.
Bovenstaande grafiek laat zien dat de Verenigde Staten nog de meeste gebruikers hebben, maar ook in Europa groeit het gestaag. Zeker onder tieners is snapchat erg populair. In Frankrijk is het geschatte aantal gebruikers 8 miljoen per dag!
7. Instagram
Een andere, meer blijvende manier om foto’s te delen is natuurlijk Instagram. Met het gebruik van filters, en hastags (net als Twitter) is het makkelijk een groot netwerk te bereiken! In Frankrijk zijn volgens NapoleonCat zo’n 5,8 miljoen Instagram gebruikers (in september 2015).
8. Whatsapp
Ook dit berichtenkanaal wordt in Frankrijk gebruikt. Hoewel de populariteit van deze communicatietool in Frankrijk (6%) vele malen lager ligt dan in Nederland, waar maar liefst 61% van de mobiele telefoongebruikers deze applicatie gebruikt, is het zeker een applicatie die in de Franse top 10 voorkomt. Deze app is dit jaar in Frankrijk al een aantal keer in het nieuws geweest in verband met haar berichtcodering en het recentelijke plan om gegevens uit te wisselen met Facebook.
9. Viadeo
De Fransen ontwikkelen zelf ook graag social media apps. Zo schreven we eerder al over de ontwikkeling van de Franse app Shapr, maar ook Viadeo is een Frans concept. Het is een Franse netwerkapplicatie voor professionals. Het social media kanaal kan worden gebruik door young professionals om een baan te zoeken, recruiters voor het vinden van personeel of gewoon om zakelijke connecties te beheren.
10. Copains d’avant
Ook van Franse bodem is de app Copains d’avant. Waar Viadeo zich richt op het zakelijke netwerk, is Copains d’avant een applicatiemodel van het tv-programma de Reünie. Het biedt je de mogelijkheid om in contact te komen met vrienden van vroeger, oude schoolfoto’s met elkaar te delen en verhalen uit te wisselen.
*Deze top 10 is gebaseerd op cijfers van Statista uit 2014 en ingedeeld naar percentages van de totale social media gebruikers in Frankrijk.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.