Gevolg maatregelen noodtoestand Frankrijk

2015-11-18 21:23:06 A French soldier enforcing the Vigipirate plan, France's national security alert system, is pictured on November 18, 2015 in Paris in front of the Eiffel Tower, which is illuminated with the colors of the French national flag in tribute to the victims of the November 13 Paris terror attacks in which some 129 people were killed. AFP PHOTO / JOEL SAGET
Een Franse soldaat handhaaft het Vigipirate plan. Bron: AFP PHOTO / JOEL SAGET 2015-11-18 21:23:06

In Frankrijk werd in de nacht van 13 november de noodtoestand uitgeroepen. Inmiddels is duidelijk dat dit nog zeker drie maanden zo zal blijven, en wellicht langer. Wat voor invloed heeft dit op het bedrijfsleven?

Frankrijk doet er alles aan om te voorkomen dat er nog een terroristische aanslag plaats kan vinden in het land. Een van de maatregelen die hierdoor is getroffen is dat de grenzen beter worden bewaakt. Hiernaast zorgt de noodtoestand ervoor dat de politie, het leger en de inlichtingendiensten van Frankrijk beschikken over extra bevoegdheden.

Uiteraard moet je hierdoor rekening houden met vertragingen als je naar Frankrijk reist. Zelfs als je met de Thalys reist, want ook hier zijn extra veiligheidscontroles. Vanaf 20 december zullen alle reizigers door beveiligingspoortjes moeten lopen voordat ze de trein in kunnen stappen.

Een meer opmerkelijke maatregel betreft social media. De Franse Tweede Kamer heeft namelijk besloten dat de overheid tijdens een noodsituatie social media en websites mag gaan blokkeren. Hoe ze dit gaan doen en wat het precieze doel hiervan is, is nog niet duidelijk.

Een goed voorbeeld is natuurlijk de klimaattop die in Parijs plaatsvond. Na de aanslagen ontstond er direct discussie: moest zo’n groot evenement wel doorgaan? Was het risico niet te hoog? President Hollande stond er echter op dat het evenement gewoon door ging. Dit was een krachtig signaal dat ook is terug te vinden in het bedrijfsleven. Het (bedrijfs-)leven gaat gewoon door.

Bij navraag bij bijvoorbeeld Vacanceselect, een touroperator die veel campingvakanties verkoopt in Frankrijk, blijkt dat de vroegboekingen terug liepen na de aanslagen. Maar “mensen voelen toch wel aan dat de aanslagen in Parijs niet in relatie staan met een zomervakantie op de camping, hoewel we er uiteraard wel vragen over krijgen.” zegt Marijke Nanne, manager van het customercare team.

Ook bij France-Compagnie zien we dat er nog altijd veel business is met Frankrijk en dat dit zeker niet terugloopt. “Uiteraard is het wel steeds het gesprek van de dag met klanten.” zegt Richard Otten, eigenaar van France-Compagnie.

 

Ook leuk om te lezen:

Ellemijn Pinkse

Ellemijn Pinkse

Stagiaire bij France-Compagnie en master student International Business Communication.
Ellemijn Pinkse

Latest posts by Ellemijn Pinkse (see all)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *