Onze eigen Tour de France

tour2015

Over 8 maanden ontvangt Utrecht de Grand Départ van de Tour de France. Na Amsterdam in 1954, Schevingen in 1973, Den Bosch in 1996 en Rotterdam in 2010 is de grootste wielerkaravaan dit jaar voor de vijfde keer in ons land. Veel mensen vinden het leuk dat dit grote evenementen weer in Nederland begint, toch zijn er ook mensen die kritiek hebben. De kosten en baten zouden te onduidelijk zijn, waardoor de kans groot is dat het evenement niet binnen de begroting blijft.

“De grote dag nadert, we kijken er naar uit”, sprak burgemeester van Utrecht Jan van Zaanen tijdens de officiële bekendmaking gisteren van het parcours. De start van de Tour de France in Utrecht moet de stad internationaal naar een hoger plan brengen. Met een voorlopige begroting van 15,6 miljoen euro wordt de proloog in Utrecht gehouden op 4 juli, waarna de wielrenners richting Zeeland fietsen voor een finish op Neeltje Jans: “De eerste finish van Tour midden op zee”, aldus Prud’homme, directeur van de Tour.

De begroting van de Tour was eerder vastgesteld op 10 miljoen euro en werd in de zomer van 2014 al verhoogd naar het huidige bedrag, waardoor niet is uit te sluiten dat er nog meer geld in gestoken moet worden. De helft van het geld wordt overigens opgebracht door bedrijven. Ter vergelijking: de start in Rotterdam kostte in 2010 ook al 15 miljoen euro.

Ook in termen van bezoekers heeft Utrecht de geschatte aantallen bijgesteld. Werd er eerder nog uitgegaan van 1,6 miljoen bezoekers, nu schat de organisatie dit op zo’n 800.000 bezoekers.

Volgens fracties van de SP en Christen Unie is de begroting nog niet op orde en zijn er nog veel onduidelijkheden. Ze zijn voornemens om vragen te stellen in de gemeenteraad omdat ze bang zijn dat de begroting tonnen, zo niet miljoenen hoger dan verwacht kan uitvallen.

Richard Otten
Eigenaar van Team4Animation en France-Compagnie, met dochterbedrijven France-Personnel en France-Traduction. Daarnaast parttime leraar NHTV, de hogeschool van Toerisme in Breda en blogger op Travelnext.nl en Verkeersbureaus.info.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *