Toussaint: allerheiligen en stimulans voor de Franse economie?

Afbeeldingsresultaat voor toussaint
(Foto: the Fr.o.g. Blog)

Zoals velen wel bekend wordt er vandaag Toussaint (Allerheiligen) ‘gevierd’. De datum 1 november staat met name in Frankrijk geheel in het teken van de herinnering van de overledenen. De dag is voor de gelovige Franse christenen een belangrijk moment binnen de liturgie, maar ook voor niet gelovigen is 1 november een belangrijk moment om de gestorvenen te herdenken. Voor het grootste gedeelte van de Franse bevolking blijkt de dag echter vooral een heerlijke jour férié (vrije dag) waarop er niet gewerkt hoeft te worden. Een dag vrij voor de hele bevolking: wat betekent dat eigenlijk voor de Franse economie?

De jours fériés in Frankrijk betekenen niet altijd een verlies van de productie. Dit geldt ook voor Toussaint. Vele Franse winkels sluiten hun deuren op de 1e dag van november, maar werkgevers mogen zelf bepalen of zij hun werknemers aan het werk zetten. Toch kiezen veel bedrijven ervoor, of het nou wel of niet verplicht is, om toch hun werknemers vrij te geven op 1 november. Dit heeft volgens velen een aardig grote impact op de economie. Toch is het volgens econoom Ronan Mahieu erg moeilijk om deze impact van de jours fériés te berekenen. Zo is het afhankelijk van het jaar hoeveel jours fériés er zijn en zijn de vrije dagen voor andere bedrijven zoals bijvoorbeeld in de horeca- en vrijetijdssector juist rendabel. In 2016 vallen er meer jours fériés op een zondag dan op een doordeweekse dag, wat een positief effect zou kunnen hebben op de economie volgens La Croix.

Een grappig feit is dat de Franse economie in ieder geval wordt gestimuleerd door de aankoop van grafornamenten. Tijdens Toussaint plaatsen Fransen vanuit de traditie (bij voorkeur gele) chrysanten op de graven van hun familie en geliefden. Door heel Frankrijk worden niet alleen deze bloemen, maar ook andere grafornamenten aangeschaft. Een onderzoek van TNS Sofres toont aan dat vorig jaar zo’n 167 miljoen euro werd uitgegeven aan grafbloemen tijdens Toussaint. Ook werd er in 2015 door 6,5 miljoen huishoudens ornamenten ingekocht. Per huishouden werd er gemiddeld 2,6 ‘grafgewas’ aangeschaft voor een budget van gemiddeld 25,8 euro. Van al deze aankopen werd de gele chrysant het meest ingeslagen.

Belangrijk is in ieder geval om dit laatste onderdeel van de Franse cultuur niet te vergeten. Mocht je namelijk binnenkort een Franse kennis bezoeken of een zakendeal willen sluiten met een Franse partner: neem dan vooral geen boeket met gele chrysanten mee. Wanneer je op deze manier bij binnenkomst je kennis of zakenpartner al het graf in wenst, geeft dat niet de meest soepele eerste indruk.. Voor meer handige tips klik hier.

Myron Schutte

Myron Schutte

Myron Schutte heeft de Master Interculturele Communicatie en de Bachelor Franse taal en cultuur afgerond en heeft als projectmedewerker bij France Compagnie gewerkt.
Myron Schutte

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *