De afgelopen maanden houden de Franse wijnboeren het ene na het andere protest, waarbij in April zelfs 90.000 liter Spaanse wijn de weg werd weggespoeld via de Franse straten. En in maart richtte zij hun boosheid op de organisatoren van de Tour de France, hoewel het destijds slechts bij dreigementen bleef. Maar waarom zijn deze Franse wijnboeren nou zo woedend en vinden zij het nodig om over te gaan op zulke grove acties?Allereerst is protesteren een soort van Tweede natuur voor de Fransen. Wanneer je in Google zoekt met de term “Frankrijk protest”, heb je al gauw ruim 486.000 hits, waarvan pagina’s vol met nieuwsberichten over Fransen die de weg of gaan of het werk staken omdat zij het ergens niet mee eens zijn en ook de Franse (wijn)boeren komen hier met grote regelmaat in voor. Zo werden er vorig jaar nog vele (Nederlandse) tankwagens door de boeren tegengehouden om vervolgens de inhoud het riool in te laten lopen om een punt te maken tegen de lage prijs voor onder andere melk en varkensvlees.
Dit jaar gaat het dus over wijn. De Franse wijnboeren hebben te lijden onder een drukkende omzet en wijden dit aan de lage prijs van Spaanse en Italiaanse wijn. In veel gevallen kost deze slechts de helft van de Franse. De boeren spreken daarom van “oneerlijke concurrentie” en wijzen naar de terugtrekkende cijfers. In de eerste maanden van dit jaar alleen al is er al zo’n 5 à 6 miljoen hectoliter Spaanse wijn Frankrijk binnengekomen, terwijl het vorig jaar 3,5 miljoen hectoliter zou zijn geweest, over het gehele jaar. Daarnaast beschuldigen de Fansen de Spaanse wijnboeren ervan hun wijn te vermengen met importwijn uit Zuid-Amerika. Hoewel wij wijn natuurlijk kennen als een echt Frans product, is Frankrijk al lang niet meer het grootste wijnland ter wereld, en ook niet meer van de Europese Unie. Zij staat hier op een derde plaats na Spanje en Italië en dat doet natuurlijk pijn.
En dan is er natuurlijk ook nog het akkefietje met de Tour de France: de organisatoren hebben een sponsorcontract afgesloten met de Chileense groep Cono Sur. De Chileense groep heeft hiervoor een speciale wijn geïntroduceerd, Bicicleta genaamd; het Spaanse woord voor fiets. Dit is voor veel Franse wijnboeren een steek recht in het hart, met name ook omdat de Franse wet het hen verbiedt om reclame te maken tijdens sportevenementen. Mede dankzij deze wetgeving zal de sponsor alleen zichtbaar zijn op buitenlandse podia, maar dit is voor de Franse boeren niet voldoende. Zij vinden het onbegrijpelijk dat de Tour, als onderdeel van het Franse culturele erfgoed, een contract aangaat met een buitenlandse sponsor. Daarom dreigen ze deze zomer de tour te dwarsbomen, met name in de grootste wijnregio ter wereld: Languedoc-Rousillon.
Hoewel het cultureel gezien misschien meer een handeling uit gewoonte is, blijft het toch de vraag of al die protesten wel zinvol zijn. Veel verstandiger is het misschien om eens te kijken naar een oplossing, zoals de Franse boerenzoon Thierry Desforges al deed met zijn online platform voor het “verhuur van moestuintjes”, want niet alleen de Franse boeren zijn trots op producten van eigen land.
video via: http://www.monpotager.com/
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.