24 juni 2021

Carrefour gaat voor data

Door Vera Bullee

Carrefour heeft een nieuw geïntegreerd shopper data-, personalisatie- en mediaplatform gelanceerd. Het platform moet de klantenrelaties verbeteren en leveranciers in staat stelt om hun aanbiedingen op de klantverwachtingen af te stemmen. Het platform wordt dit jaar ook in België geactiveerd, bevestigt woordvoerder Aurélie Gerth aan Retail Detail.

Het nieuwe platform heet Carrefour Links en wil de klanten een meer relevante shopervaring bieden. Dit willen ze zowel doen in de fysieke winkels als online. De retailer kan putten uit wat met 65 miljard transacties het grootste datameer in Europa is, volgens groepsdirecteur data, e-commerce en digitale transformatie Elodie Perthuisot.

“In 2020 hebben we een versnelling gezien van onze digitale oplossingen. Carrefour.fr is nu de meest bezochte foodwebsite in Frankrijk, met 15 miljoen unieke bezoekers per maand. Op basis van data, zullen merken bijvoorbeeld betere aanbiedingen kunnen voorstellen, of in realtime de irritaties van onze klanten aanpakken, en de prestaties van al onze commerciële acties verbeteren.” Volgens Carrefour is de nieuwe oplossingen het antwoord op de verwachtingen van klanten. 80% van de klanten verlangt naar meer personaliserende. “Onze websites en onze apps zijn krachtige media geworden, onze klanten zijn omnichannel, onze getrouwheidsprogramma’s zijn al sterk gedigitaliseerd,” luidt het.  Volgens Carrefour is de markt voor retailmedia wereldwijd zo’n 30 miljard euro waard en zal ze dit jaar naar schatting met 30% groeien.

Carrefour blijft digitaliseren met innoverende concepten. De folder is bijvoorbeeld al te zien op YouTube. “We kunnen meten dat 20% van onze winkelverkopen nu al beïnvloed wordt door onze digitale marketing. 23% van de producten die op onze e-commerce sites in het winkelmandje belanden, zijn het resultaat van aanbevelingen door onze algoritmes,” aldus Perthuisot. “We vergelijken die winkels met andere winkels die hetzelfde profiel en cliënteel hebben. Het werkt zoals de aanbevelingen van Netflix.” Merken bepalen zelf hoe de promoties en kortingsbonnen worden ingericht.

De retailer heeft het nieuwe platform opgezet in samenwerking met drie partners: Google, Criteo (wereldleider op het vlak van retailmedia) en LiveRamp (dataconnectiviteitsplatform).

Bron: Retail Detail