27 oktober 2016

Levensgenieters of serieuze business partners?

Door Corianne Vogelaar
Afbeeldingsresultaat voor france and business

Bron: Leading EDGE

Het beeld van de Franse economie heeft veel te lijden in het buitenland. Of het nu waar is of niet, we kennen allemaal het beeld van een log, bureaucratisch bestuurd economisch systeem. Een land waar het bijna onmogelijk is om te ondernemen. Deze negatieve beelden zijn juist nu verre van wenselijk. Immers, volgens Macron, zullen buitenlandse investeringen de Franse economie voor een groot gedeelte uit de crisis moeten trekken. Wat doet de Franse overheid om dit negatieve imago te veranderen?

De Franse overheid lijkt zich bewust van de schadelijke effecten van negatieve beelden. Al in 2013 werd door 4 ministers de commissie “La Marque France” of “ Made in France” opgericht. Deze onderzoekt hoe Frankrijk zich marketingtechnisch het best kan positioneren. Ook zijn organisaties als Atout France en Business France als sinds langere tijd druk om Frankrijk een positiever imago in het buitenland te bezorgen. Business France doet dit onder andere door campagnes te organiseren en jaarlijks nieuwe promotiefilmpjes te lanceren. Begin deze maand verscheen “Maybe you are thinking…”. In dit filmpje wordt met humor en feitjes een aantal clichés en misvattingen over het Franse ondernemersklimaat ontkracht.

Volgens onderzoekster Bonnal zijn het echter niet alleen de negatieve stereotypen waar Frankrijk last van heeft in het buitenland. In het vakblad Revue française de gestion legt zij uit hoe dit werkt. Frankrijk, favoriet vakantieland, wordt in het buitenland bijvoorbeeld vaak afgeschilderd als een paradijs. Het land van zon, wijn, kaas en croissants, kortom een land voor levensgenieters. Dit is natuurlijk positief, maar dit heeft impliciet als gevolg dat Fransen meer worden beschouwd als “bons vivants” dan als serieuze en vaardige businesspartners. In het filmpje van Business France wordt hier handig op ingespeeld. Zo zien we eerst een beeld van een figuur op het strand met een cocktail. Maar erna wordt met cijfers aangetoond dat Franse werknemers productiever zijn dan hun Duitse en Engelse collega’s. Slimme marketing, alors. Op naar onze serieuze businesspartners!

Wilt u meer lezen over de rol van stereotypen in de publieke marketing van de Franse economie? Lees dan via deze link een afstudeerscriptie over dit onderwerp: c-vogelaar-lenjeu-des-stereotypes-dans-la-promotion-publique-de-leconomie-francaise.