Het Franse imago: wat betekent het nu nog?

Afbeeldingsresultaat voor France qualite

Vandaag behandelden we tijdens onze marketing les een case over de Franse horlogemaker Pequignet. Het bedrijf bleek al een tijdje in de problemen te zitten en heeft zelfs een tijd onder toezicht gestaan. Nieuwe eigenaren van het bedrijf volgden en zij bedachten een nieuwe strategie: in een joint-venture met het Japanse Seiko werd een nieuwe serie horloges gemaakt. Met deze horloges hoopte men een bredere markt aan te spreken en het bedrijf weer financieel stabiel te maken. Klinkt op het eerste gezicht best goed, maar de uitpak bleek toch minder: de markt raakte in de war en het imago van het bedrijf werd beschadigd. Aan de hand van deze gegevens ontstond er een discussie, waarin ook het imago van “made in France”  ter sprake kwam. Interessant om eens van dichtbij te kijken waar “made in France” in dezer dagen in de ogen van de klanten nog voor staat. 

Het onderwerp kwam namelijk ter sprake nadat de presenterende groep het imago van Frankrijk en Franse producten noemde als een kans voor het bedrijf en dit ook liet meewegen in hun oplossing. Volgens de groep staat Frankrijk en Frans nog steeds voor referenties als “Romantiek“, “Luxe” en “Glamour” en is daarnaast het geboorteland van het horloge. Enkele begrippen die zeker in de horlogeindustrie kunnen bijdragen aan je imago, maar klopt dit eigenlijk wel?

Hoewel de referentie met romantiek er op het eerste gezicht nog wel heerst, betreft dit toch vooral de hoofdstad Parijs. Online wordt er vaak gerefereerd naar “Romantische weekendjes Parijs”, of “Parijs de stad van de liefde” zijn enkele veelgenoemde bijnamen die de stad heeft. Daarnaast wordt ook de Franse taal gezien als de taal van de liefde. Er zijn dus nog een aantal verbindingen die het land heeft met de Romantiek.

Ook bij de woorden glamour en luxe wordt er snel naar grotere steden gekeken. Zo is Parijs eveneens ook een modehoofdstad en is de Cote D’Azur nog steeds the place to be voor iedereen die iets is of iets wil zijn. Maar ook steden als Bordeaux en Lyon zijn sterk in opkomst als het gaat om het Franse imago.

Je zou dus kunnen stellen dat deze beeldvorming in zekere zin nog wel heerst, zeker als je kijkt naar het land zelf. Maar geldt dit ook voor hun producten? Ik rijd namelijk wel een leuke Peugeot 108, een auto die ik wel zeker nog refereer met Frankrijk, maar hierbij denk ik niet gelijk aan romantiek of luxe en glamour en ook bij Franse kazen kan ik me wel andere adjectieven indenken die beter passen, terwijl ik hier de “Franse achtergrond” toch wel iets vindt wat de kaas uniek maakt.

Wanneer we het terugbrengen op de horloges, is Frankrijk niet het eerste land dat door mijn hoofd gaat. Hoewel het land wel een belangrijke rol bijdraagt in de geschiedenis van het uurwerk, denk ik bij kwalitatief goede (en dure) horloges eerder aan buurland Zwitserland. Dus, wat is dan de meerwaarde voor een bedrijf als Pequignet om zichzelf toch duidelijk als Frans te bestempelen en hoe zouden ze dit dan moeten benaderen? Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat antwoord ook niet 100% zeker weet, maar interessant zou kunnen zijn om eens te kijken naar een aantal huidige mijlpalen die het land heeft bereikt, zoals op het gebied van innovativiteit en internationale samenwerking. Daarnaast komen er dus best een aantal producten uit Frankrijk die gewoon voor kwaliteit staan.

Ook leuk om te lezen:

Tamara Berner

Tamara Berner

Tamara is community manager van Fransemarkt.nl, daarnaast blogt zij op Blogs4Travel en studeert IBMS aan de HAN.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *