Ik begin deze blog maar meteen met een waarschuwing. Pas op: zakendoen in Frankrijk is anders dan in Nederland. Na deze open deur (zo zullen de meeste lezers mijn waarschuwing wel bestempeld hebben) geef ik daarom graag 3 korte tips over zakendoen in Frankrijk.
Tip 1: Frans, Frans en Frans
Nee, dit gaat niet over 3 vrienden die toevallig allemaal Frans heten, het gaat erover dat je in Frankrijk in het Frans zaken doet, en dus niet, zoals op bijgaande foto, in het Engels. Ten eerste omdat Fransen nu eenmaal zelf verder niet veel talen spreken, hoewel de jeugd al een stuk beter Engels praat. Ten tweede omdat je met gebrekkig Frans niet voor vol wordt aangezien door potentiële partners. En ten derde omdat je maar beter heel goed begrijpt wat je zojuist hebt afgesproken.
Omdat ikzelf 12 jaar in Frankrijk heb gewoond en gewerkt weet ik (in dit geval letterlijk) waarover ik praat, namelijk: in vloeiend Frans. Daarom gaan voor mij deuren makkelijker open, en leg ik makkelijk contacten.
Daarom tip 1: zakendoen in Frankrijk doe je oftewel in het Frans, oftewel helemaal niet!
Tip 2: Vakbeurzen
De eerste (en verreweg de gemakkelijkste) manier om klanten/dealers te vinden in Frankijk, is door het deelnemen aan diverse vakbeurzen. In de woon/deco sector is bijvoorbeeld “Maison & Objet” een begrip: 2 keer per jaar staan alle 8 hallen van het “Parc des Expositions Paris Nord Villepinte” tjokvol met bedrijven van over de hele wereld die er hun producten aanprijzen. Opvallend veel Nederlandse bedrijven, trouwens. Voor velen van hen is dit de enige manier van verkopen in Frankrijk. Ze ontmoeten er hun vaste klanten die er weer voor 6 maanden orders plaatsen, en hengelen en passant nog een paar nieuwe klanten binnen. Nadeel is dat er tussen de beurzen in september en januari vaak weinig handel is.
Zelf faciliteer in voor Nederlandse bedrijven het deelnemen aan dergelijke beurzen, zowel vooraf (inschrijven is vaak al een hele klus), als tijdens de beurs.
Tip 2 is dus: bezoek of neem deel aan gespecialiseerde vakbeurzen!
Tip 3: Agent(en)
Een tweede manier om de Franse markt te betreden is door één of meerder handelsagenten te vinden. Deze gaan dan actief op zoek naar potentiele klanten/dealers. Het zoeken en vinden van agenten is geen eenvoudig proces. Ik heb dit inmiddels een aantal keren doorlopen voor meerdere Nederlandse bedrijven, met wisselend succes. Je ontdekt al snel de “agenten-paradox”: goede agenten zitten al vol, agenten die tijd hebben om er iets bij te nemen zijn vaak minder geschikt. Of deze: je zoekt agenten met ervaring in de branche waarin je zelf actief bent, maar ze mogen niet ook agent zijn van een concurrent.
Uiteindelijk lukt het mij wel om via gespecialiseerde websites de nodige kandidaten te vinden. Als ik dit per regio voor een bedrijf doe, dan kan dat bedrijf snel een deskundig verkoopnetwerk in Frankrijk opbouwen.
Ik sluit af met tip 3: met (door mij gevonden) locale agenten kun je snel een klanten/dealer netwerk opbouwen!
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.