Eén jaar Frankrijk.nl

Frankrijk.nl

Ruim een jaar geleden werd mijn kindje losgelaten in de grote webwereld; frankrijk.nl, een webazine over Frankrijk, met als doel, nee, als passie: inspireren – delen – verbinden.

Frankrijk.nl werd voorafgegaan door een anderhalf jaar durende modus van in-verwachting-zijn. En – net als bij een echte zwangerschap – ging dit gepaard met de nodige bijverschijnselen: van enorme energiepieken en een zeker-weten-dat-ik-dit-wil gevoel tot genadeloze dips en misselijkmakende momenten van zelfreflectie: kan ik dit wel? neem ik wel de juiste stap? weet je wel wat je hiervoor opgeeft? Want om hier mijn ziel en zaligheid in te stoppen nam ik afscheid van mijn andere kindje, Het Frankrijk Huis. Kortom, genoeg pijn-in-mijn-buik momentjes onderweg.

Leven is het meervoud van lef.
In het Frans is mijn favoriete uitspraak: il faut oser pour réussir. En dat heb ik vaak genoeg tegen mezelf geroepen het afgelopen jaar. Want het universum had me niet voor niets dit idee laten uitwerken. Het kon ook geen toeval zijn dat journaliste en Nederlandse Parisienne Nicky weer mijn pad kruiste. En dan Carole, onze Franse Haarlemse – expert in Frankrijk en marketing – die als sparringpartner uiteindelijk zelf trappelde van enthousiasme om mee te helpen frankrijk.nl neer te zetten.

Frankrijk.nl – hét inspiratieplatform voor Frankrijk
En ja, wat wilden we eigenlijk neerzetten? Een gloednieuw online-magazine – wij noemen het een webazine, vol met eigentijds en originele reistips. frankrijk.nl combineert het prettige wegdroom-gevoel van een glossy reisblad met een praktische online verzameling van de leukste adresjes in Frankrijk. Er zijn vijf hoofdrubrieken; Ontdekken, Zien&Doen, Slapen, Eten&Drinken en Ontmoeten.

Geen oubollige locaties of standaard toeristische informatie, maar verrassende en eigentijdse inspiratie, geselecteerd op sfeer, lifestyle en authenticiteit. Een ideaal platform voor de bezoeker die zich graag laat inspireren met insidertips en leuke ideeën voor de volgende Frankrijk-trip. En een mooie etalage voor adresjes, regio’s, steden en andere toeristische belanghebbenden die contact zoeken met deze snelgroeiende doelgroep van “doe-het-zelvers-op-zoek-naar-juist-die-leuke-t(r)ip”.

Vallen, opstaan en groeien
2014 werd het jaar van leren, vallen, opstaan, groeien. Van verwonderen, vertellen, reizen, ontmoeten, ontdekken, proeven, schrijven. Het was één grote ontdekkingsreis en dat raakte precies mijn drive-in-life: inspiratie. Eigenlijk niet zo verwonderlijk, want om anderen te inspireren moet je eerst zelf geïnspireerd worden. En geloof me, als ik nieuwe adresjes ontdek, bijzondere mensen ontmoet, op wonderschone plekjes beland dan kan ik niet wachten om dit te delen! En ik spreek niet alleen voor mezelf, want mijn twee partners-in-crime, Carole en Nicky hebben diezelfde passie en inspireren mij weer met hun filmpjes, groetjes uit.. en insidertips.

Team Frankrijk.nl
Het team van Frankrijk.nl: Josée Schouten, Carole Gölitz en Nicky Bouwmeester

Waar doet ze het van?
Ja allemaal leuk, zie ik je denken, maar wat is het verdienmodel? Inderdaad, goeie vraag! Naast mijn andere communicatiewerkzaamheden als PR-consultant en brainstorm facilitator heb ik dit jaar vooral geïnvesteerd om met frankrijk.nl een kwalitatief webazine neer te zetten. Met als doel om te worden gezien als een volwaardig platform voor contentmarketing. Want met onze kennis en ervaring op het gebied van marketing en communicatie, ons gevoel voor wat Nederlanders willen weten en ons enthousiasme om leuke adresjes, weetjes en ontdekkingen te delen denken wij daarmee in het hart te komen van de Frankrijkganger. Hierbij staat wel één ding voorop; het moet passen bij ons gevoel.  Het moet passen bij datgene wat we graag willen delen. Waar we zelf ook willen verblijven. Of wat we zelf ook willen ervaren. Want dat blijft voorop staan: wij willen hét platform zijn voor originele, bijzondere, onbekende, opvallende of opmerkelijke reisideeën en adresjes in Frankrijk.

Leermomentjes
In één ding hebben we ons wel vergist. Hier in Nederlands heeft contentmarketing in al zijn vormen (blogs, social media, storytelling on- en offline) inmiddels een plaats verworven bij marketeers en communicatie-specialisten. Toch willen touroperators vooral banners (zóóo 2013) en affiliate-partnerships. Kortom, zij zijn nog te veel bezig met direct-return-on-investment terwijl long-term-return-on-influence hier veel meer van toepassing is. En in Frankrijk? Hier moet het woord contentmarketing bijna nog worden uitgevonden! Goh, hoe vaak hebben we wel niet uitgelegd wat we doen en waarom we het doen. Dit had wel tot positief gevolg dat Carole afgelopen jaar is gevraagd om diverse presentaties te doen tijdens Franse toeristische conventies om juist over deze ontwikkelingen te vertellen. Zo heeft elk nadeel zijn voordeel!

Een jaar verder..
Inmiddels zijn we dik 1 jaar verder, zijn trots op de bijna 25.000 bezoekers die elke maand komen neuzen in onze snoepwinkel van lekkere en leuke tips en tonen steeds meer partners interesse om met ons samen te werken. Heb ik nog meer ambities? Ja hoor, hoe gaaf zou het zijn om dit ook in andere talen te kunnen doen? Of om hetzelfde te kunnen creëren voor andere landen? Maar focus, Josée, focus. Eerst maar zorgen dat frankrijk.nl uit de luiers komt en dan eens nadenken over gezinsuitbreiding!

Nieuwsgierig geworden naar frankrijk.nl? Neem gerust een kijkje in hun webazine, schrijf je in voor de nieuwsbrief of check onze social media

Facebook

Twitter:

Instagram:

Pinterest

Google+


Geplaatst

in

, ,

door

Reacties

Geef een reactie