Nog 3 tips voor zakendoen in Frankrijk

Onlangs blogde ik al eens 3 tips over zakendoen in Frankrijk. Hier kwamen allerlei leuke reacties op, en daarom deze keer nog 3 korte tips voor het zakendoen in Frankrijk.

Tip 4: Vertaalbureaus zijn niet heilig

Hoewel ik af en toe best wat klein vertaalwerk doe, ben ik hier een beetje van teruggekomen, want vaak zou een “native speaker” het toch weer net even anders formuleren. Daarom adviseer ik de bedrijven waar ik voor werk om altijd een vertaalbureau in de arm te nemen. Liefst één voor de lange termijn, zodat je niet elke keer een courbe d’apprentissage (learning curve in goed Nederlands) hebt m.b.t. de terminologie van jouw bedrijf en/of branche.

Toch valt het mij op hoe slecht het werk van vertaalbureaus vaak is. Ik heb letterlijk gezien dat er een soort van Google Translate-vertaling terugkwam. Ook is het Frans erg rijk aan synoniemen, waardoor het erg belangrijk is om te weten welk woord je gebruikt in welke context.

Inmiddels heb ik een prima oplossing gevonden: een dame die perfect tweetalig is, en die er haar beroep van heeft gemaakt om vertalingen te voorzien van het juiste Franse sausje!

Tip 5: Geduld is een schone zaak

Onlangs blogde ik er nog uitvoerig over: hoe lastig het is om met Fransen tot een afspraak voor een gesprek te komen. Je belt en mailt je een ongeluk, waarna je erachter komt dat je in een vicieuze cirkel zit: als je belt dan zeggen ze dat je moet mailen, maar e-mails lezen ze dan weer niet, of die komen in de spam-box terecht. 

Hier heb ik niet meteen een gouden tip, je moet ergens door deze cirkel heen breken. Het enige dat ik mee kan geven is dat je vooral niet moet opgeven: vroeg of laat lukt het! Wel moet je doseren: ga nou niet iedere dag bellen, of mailen, maar vind ergens een frequentie waardoor de potentiele klant/dealer niet het idee krijgt dat je hem stalkt.

Tip 6: Een voet tussen de deur

Stel, je hebt een goed product, met een redelijke prijs, en een goede marge voor de dealer. Dan nog heb je geen garantie dat de dealer je binnen haalt. Want hij zal dan plaats moeten maken door een product van een ander merk aan de kant te schuiven, en waarom zou hij dan doen? Hij heeft geen enkele garantie dat jouw producten aan zullen slaan bij zijn klanten.

Voor één van mijn “accounts” hebben we daar het volgende op bedacht: de dealer mag de producten 3 maanden op proef in de winkel leggen, zonder dat hij ze hoeft te betalen. Hij neemt dus weinig risico, alleen de vierkante meters die hij vrij moet maken. 

Franse winkels lijken gevoelig voor dit concept, ze waarderen de inspanning die je doet om een voet tussen de deur te krijgen. Een aanrader!

Dick van Goch

Dick van Goch

Dick van Goch is Bedrijfskundig ingenieur van de TU Eindhoven. Na zijn studie woonde en werkte hij 12 jaar in Frankrijk voor bedrijven zoals Philips, Schlumberger en Valeo.
Dick van Goch

Latest posts by Dick van Goch (see all)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *