Fransemarkt.nl

Franse taal & cultuur

Alles over taal- en cultuurverschillen

Zakendoen in Frankrijk - alles nét even anders

Frankrijk is een land met een rijke culturele achtergrond en dit is ook duidelijk terug te zien in de zakelijke cultuur. Wanneer je zakendoet met Franse zakenpartners is het belangrijk om de Franse bedrijfscultuur te begrijpen. Zo kun je efficiënter communiceren en succesvoller zakendoen. En wie wil dat nou niet? Frankrijk biedt immers onwijs veel investeringsmogelijkheden en kansen voor het Nederlandse MKB

Belangrijke cultuurverschillen in de Franse bedrijfscultuur

De Franse cultuur staat bekend om formele communicatie en een respectvolle benadering van je gesprekspartner. Er wordt dus veel waarde gehecht aan het behouden van een goede verhouding met zakenpartners. Dit geldt zowel voor zakelijke gesprekken als voor sociale interacties. Tijdens een zakelijke bijeenkomst is het bijvoorbeeld gebruikelijk om tijd te nemen voor een kopje koffie of lunch en te praten over onderwerpen die niets met zaken te maken hebben, zoals familie, sport of andere hobby’s, wat je gedaan hebt dit weekend, of andere bezigheden en onderwerpen buiten werk. Hierdoor kan een relatie worden opgebouwd en kan vertrouwen worden gewonnen.

Een ander belangrijk aspect van de Franse bedrijfscultuur is een hogere hiërarchie. Er is een duidelijke verdeling van macht en er wordt veel waarde gehecht aan respect voor de hiërarchie. Hierdoor worden beslissingen vaak genomen door de hoogste baas en is er weinig ruimte voor eigen initiatief van de ondergeschikten. Ook worden er vaak langere termijn planningen gemaakt, in plaats van korte termijn beslissingen. Waar merk je dit verschil nog meer? Wanneer je zaken wil doen met een Frans bedrijf, zal je gesprekspartner het zeer op prijs stellen wanneer hij praat met iemand van hoger op de hiërarchische ladder. Kies dus de juiste persoon met de juiste titel voor het gesprek.

Een ander niet onbelangrijk kenmerk van de bedrijfscultuur in Frankrijk is de waarde die wordt gehecht aan bureaucratie. Procedures en regels worden strikt nageleefd en het kan daardoor wat langer duren voordat beslissingen worden genomen. Dit is een aspect waar je zeker rekening mee moet houden bij zakendoen in Frankrijk.

Succesvol zakendoen in Frankrijk: zó pak je dat aan

Een goede manier om de Franse bedrijfscultuur te begrijpen is door zelf deel te nemen aan zakelijke bijeenkomsten en gesprekken. Zo kun je meteen zien hoe het in Frankrijk werkt en kun je je leren aanpassen aan de Franse manier van zakendoen. Het inhuren van een culturele training kan daarnaast helpen bij het leren begrijpen én (deels) implementeren van de Franse bedrijfscultuur – en dat is op zijn beurt weer een noodzakelijke factor in het presteren van een intercultureel team

Om het nog even samen te vatten: Frankrijk heeft een unieke zakelijke cultuur met kenmerken als formele, meer indirecte communicatie, respect voor het opbouwen van relaties en de hiërarchische ladder, bureaucratie en het oog op de lange termijn. In deze blog vind je daarnaast nog eens drie tips voor het zakendoen in Frankrijk. En als je je verder wil verdiepen in de cultuurverschillen tussen de Nederlandse en Franse bedrijfswereld, zijn er hier nog eens drie.

Uitbreiden naar Frankrijk met France-Compagnie

Adviesbureau France-Compagnie biedt professionele hulp en begeleiding bij het uitbreiden van je bedrijf naar Frankrijk. Wil je een webshop openen in Frankrijk, je producten naar Frankrijk exporteren, of misschien zelfs een Franse SARL opzetten? Dan ben je bij France-Compagnie aan het juiste adres.